Alla inlägg under april 2008

Av Elisabeth Björkman - 16 april 2008 21:03

Matte tycker jag ser trött ut. Hon tror inte jag har hunnit vila ut ordentligt efter helgens aktiviteter. Matte säger att jag ofta är trött på måndagar, det kanske stämmer.I går, tisdag,  var det full fart på dagis, dessutom var Nalle (min bästa kompis) där också.  När jag kom hem igår var det lydnadsträning  så min långa kvällspromenad med husse blev begränsad till en kissrunda. Kändes ganska skönt uppriktigt sagt.

Idag, onsdag,  har jag varit på Gubbängsfältet i flera timmar med dagisets alla 9 hundar. Dessutom var persoalen från hela avdelningen (inte bara dagispersonalen och deltagarna alltså) där och spelade brännboll och grillade korv. Personalen skvallrade för matte att jag tyckte att korven luktade väldigt gott. Om jag fick smaka eller inte vill jag inte berätta för matte, det får förbli min lilla hemlighet...

zzzzzz.. jag försöker nog smita undan långpromenaden med husse ikväll också. Måste spara på krafterna för imorgon kväll ska jag träffa Tjejen..


Av Elisabeth Björkman - 15 april 2008 20:19

Stort grattis till min tjej Tjejen som fyllde 6 år igår!!

Förlåt att jag missade din dag, jag skyller på matte som glömde påminna mig. Vilken usel "boyfriend" jag är.
Voff, voff

Av Elisabeth Björkman - 15 april 2008 20:11

..med lydnadsträningen. Matte släpade ner mig på klubben idag för ett litet träningspass. Inget godis idag, men massor av bollar.

Nu går jag lite före istället för lite bakom och så tränger jag lite också..
Pest eller kolera säger matte och suckar..

Annars skötte jag mig bra. Vi tränade inkallning mot en jättestor sten/bergvägg för matte vill att jag saktar farten lite innan och inte kommer så långt bakom henne vid inkallningen. Ibland skötte jag mig bra, men jag var bara tvungen att busa lite också.Vid en inkallning tog jag sats och hoppade upp på berget isället:) Fick ingen belöning då, märkligt, jag brukar få belöning när jag hoppar upp på stenar.. fast det är klart matte hade ju inte sagt "var kan man sitta?" den här gången.. utan "hit".

Tycker hon är lite kinkig och snål ibland min matte..

Av Elisabeth Björkman - 14 april 2008 22:25

Måste få slå ett slag för årets coolaste badbilder.
Inte mina bilder nedan alltså:)


Titta in hos Tim och njut!

http://timsevimse.blogg.se/

Saccos ögon är stora av förundran. Så där kan man väl inte göra?
Då blir man ju blöt till och med om öronen:)







Här är bildbevis på att jag faktiskt kan simma. Togs nog sist jag badade, förra sommaren.


 Jag och Mirko på simtur


Här retar Mirko mig för att jag står kvar på land:)
Men som ni ser är jag blöt så jag har redan varit i .. 


Av Elisabeth Björkman - 14 april 2008 21:01

Här kommer ytterligare en reflektion från Memea Mohlins föreläsning som jag var på förra veckan.


De flesta som har råkat ut för en hunds oönskade beteende vet hur svårt det är att träna bort olater (tex utfall). Att däremot lära hunden konster (tex gå slalom) är tämligen enkelt. Själv känner jag att jag på något sätt har accepterat att "så är det". När man sätter ord på vad det egentligen är man försöker göra ramlade poletten ner för mig. Det blev betydlig lättare att förstå varför det är svårare och vad skillnaden är.


Lära in ett trick/konst                          Träna bort olater

Man är pedagogisk                                "Strafftänkande"

Det handlar om inlärning                      omprogrammera/ändra beteende

Ingen konkurrens/störning                   olaten roligare
Man ber om aktivitet                             man ber om passivitet (ej göra)

mottaglig/uppmärksam                          ej mottaglig-blockerad

Belöning                                                olaten är belöning=vinst

Man är harmonisk, lugn                          arg, rädd


Visst blir det uppenbart varför det går så mycket lättare att lära hunden gå slalom jämfört med att träna bort utfall mot andra hundar?


Natti, natti!

Av Elisabeth Björkman - 13 april 2008 19:37

Vi körde igång på morgonen med lydnadsträning. Betydligt lättare för någon utomstående att se vad man gör för fel.



Efter lydnaden gick vi spår åt varandra och bjöds sedan på god hemlagad köttsoppa hemma hos Susanne. Tack Susanne, det satt jättefint med något varmt i magen när man är ute hela dagen, speciellt när det regnar lite och är kyligt som det var idag.


För vår del är lydnad, speciellt linförighet vårt största hinder.
Tipset blev godisförbud (som är lugnande) och mer boll för att få upp LITE aktivitet åtminstonde. Kan inte påstå att jag heller tycker att det här är så kul, vilket med all säkerhet smittar av sig på Sacco.


 Instuktioner i all ära, men det är ju bra om matte fattar något också!


Ställande under gång... funkar riktigt bra!


Så var det ju den där dj*la apporten också:)


Kox däremot är en klippa på linförighet, vi är SÅÅ avis:)


Kox inför ett inkallade med ställande. Idag passade han på att förflytta sig en halvmeter när han trodde att ingen såg, den lilla filuren.


Av Elisabeth Björkman - 13 april 2008 19:31

Efter lunchvilan var det dags att gå spåren som vi lade innan vi tog rast.

För Saccos del satsade vi på apporterna idag som han inte tycker är så jätteintressanta, milt uttryckt. Tre korta spår med fokus på kanonroliga apporter.


Vi provade "duttleken" för att få apporterna intressanta. Nja, gick väl sådär.. till slut kom vi på att han accepterade att kampa med dem.
Då får vi satsa på det framöver.


 Mirko full fart i spåret



Nöjd Kox efter spårningen


Av Elisabeth Björkman - 13 april 2008 19:24

Vi avslutade dagen med uppletande, efter att ha  trampade upp tre långsmala korridorer ca 50 m djupa var det bara att sätta i gång och skicka iväg dem. Mirko är en rikigt klippa på det här! Sacco som är nybörjare gjorde riktigt bra ifrån sig han också. Kox verkar för stunden ha en liten svacka i det här momentet, men kom igång på slutet.


Efter uppletande bjöd Elin på god hemlagad äppelkaka. Precis vad vi behövde. Efter en lång dags aktiviteter kändes det skönt att få packa ihop och åka hem. Tack för en härlig dag! Jag hoppas vi kan göra om det längre fram och hoppas vi får lite bättre väder då.


Sacco, fullfart i starten..


Lite kamplek som belöning.. kul tycker Sacco


 Mirko på gång..


Mirko har gosstund med matte efter uppletandet.





Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards