Alla inlägg under december 2008

Av Elisabeth Björkman - 31 december 2008 13:44

Innan jag berättar om dagens upplevelse vill vi passa på att önska alla bloggvänner ett riktigt GOTT NYTT ÅR!! 


Matte och jag begav oss planlöst iväg för en promenad på förmiddagen i dag.


Solen strålade och självklart fick jag agera fotomodell som vanligt. Då, helt plötsligt, ser jag något som får mig att höja på läppen..


En snygg tjej, dessutom en schäfertjej med långt svart hår..wow!


Den snygga tjejen, som var precis jämngammal med mig,  lyssnade till namnet Hedda..


Leksugen var hon också. Vi turades om, först jagade jag henne..


Sedan jagade hon mig..


 Vi gjorde av med en hel del energi..


då vi lattjade, busade och skojade nästan 1 timme...

 Du är allt en turgubbe du tyckte matte!





Av Elisabeth Björkman - 30 december 2008 12:39

Tidigt i morse träffade vi Petra, Tjejen och Arrak vid klubben föra att gå på promenad. Hade tänkt gå över ängarna och tillbaka till klubben genom skogen. Precis när vi skulle gå in i skogen fick en jägare syn på oss och upplyste oss vänligt om att det var jakt på gång och bad oss att ta en annan för att inte förstöra deras jakt. Det var bara att vända om och gå tillbaka samma väg..


Tränade sedan lite lydnad på klubben. Några orädda skator gjorde oss sällskap och spatserade runt mitt på planen och retade oss och försökte äta upp min påse som jag har träningssakerna i. Arrak var duktig och motstod frestelsen att jaga dem då de satt mitt i vägen i en inkallning.


Sedan fick jag busa med Tjejen en stund.


Det är bra roligt när hon är på lekhumör..


 Vi hittade en gren att lattja med..


Har lagt i backen och försöker sno åt mig pinnen...


Efter en stund blev grenen till en pinne, ingen vill släppa taget..


Jag vill verkligen ha den här pinnen..


Men det vill Tjejen också..


 Håller på att tappa greppet och försöker som sista utväg att psyka till mig pinnen, vilket jag tyvärr misslyckas med då Tjejen är helt oberörd av mitt tilltag. Men roligt hade vi när vi kampade om den!


Vi tackar för en trevlig förmiddag!






Av Elisabeth Björkman - 29 december 2008 19:10

Resten av familjen har varit på äventyr - utan mig! De åkte till Mariehamn med Birka Paradise, slappade, roade sig och åt gott medan jag fick stanna hemma. Eller rättare sagt, jag fick vara hos husse och mattes kompisar som hade vänligheten att ta hand om mig. Har fått vara ute på långpromenad och Peter berättade att jag under natten även provsovit soffan.. (vadå, den såg ju skön ut och min bädd hade de minsann inte tagit med sig).  Med andra ord, jag har haft det väldigt bra när husse och matte var borta! Tack snälla Peter och Nina för att jag fick vara hos er!



Kommer dom inte snart?



Av Elisabeth Björkman - 28 december 2008 14:40

Det är inte alltid det blir som man har tänkt det. Som idag tex.. Tanken var att matte skulle lägga ett långspår åt mig (så där en 20 min), sedan skulle vi köra lite uppletande med Elin och Mirko samt träna lydnad var det tänkt. Matte lyckades irra bort sig totalt i skogen och efter dryga 40 min insåg hon att hon var väldigt långt borta från brukshundsklubben där spåret började. Vilken tur att Elin var på klubben och hade vänligheten att komma och hämta matte där långt borta i skogen! Tack snälla Elin för skjutsen hälsar matte!! Ledsen att uppletande inte hanns med, vi får ta igen det en annan dag när vi är lediga båda två.


När matte väl var tillbaka på klubben så tränade vi lydnad en stund. Sedan var det dags att spåra. Jag jobbar på bra och stannar snällt vid apporterna.


Bortsett från att matte gick vilse så lyckades hon dessutom, på något mycket obemärkt sätt, gå spåret i en cirkel och korsa det. Följden blev att det blev bakspår helt plötsligt, vilket matte inser efter en stund. Märkligt nog hittades alla markeringsvimplar och apporter, matte fattar inte hur det gick till heller (inte mycket hon fattar min matte).

När vi kom till slutapporten så tyckte matte att jag kunde få fortsätta att spåra ändå. Det var ju en väldig tur för på ett ställe där stigen delade sig hade vi lite olika uppfattningar om vart vi skulle. Matte tog sitt förnuft till fånga och litade på mitt val - vilket självklar var det rätta valet (undrar var vi hade hamnat om matte hade fått välja stig).



Här har jag kommit ut på timmervägen efter att ha träffat på ett jaktlag i skogen. Nu har jag spårat i drygt 40 min och börjar bli ganska trött, men jag kämpar snällt på..


Här stannade vi för att matte skulle sela av. Hon tyckte att jag hade jobbat mer än tillräckligt och nu hade hon full koll på var vi var någonstans så jag kunde med trygghet överlämna vägvalet till matte sista biten. Ute på ängarna var det några hundar som lekte vilket vid det här laget var roligare än att leta spår.


Mmmm, det finns så mycket annat i marken som luktar SÅ gott.


Hur som helst så hade vi vackert väder och en härlig tur i skogen - och hem kom vi ju till slut!













Av Elisabeth Björkman - 27 december 2008 22:19

Var ute på förmiddagspromenad med matte idag.


Först inspekterade vi en ihålig ek.. märkligt så lurad man kan bli. Den ser kanonfin ut från utsidan.

 


 Så här ful blir jag när jag ser främmande katter (enligt mattes uppfattning).

Min uppfattning är att jag är ganska imponerande. Det gäller ju att visa att man har pondus.

 


Katten är tämligen obekymrad över min utstrålning. Den känner sig helt trygg där på andra sidan åkanten. Den är lite rolig den här katten för den brukar sitta och titta på när vi tränar lydnad på lekplatsen. 




Av Elisabeth Björkman - 27 december 2008 22:11

Vi passerade den gamla skidbacken idag. Matte tyckte att det var lämplig träning för mig att springa hela backen upp (tycker gott att hon kunde ha sympatisprungit hela backen själv också). Pust och stånk, det är tur att man är fyrhjulsdriven och har hyfsad kondition för jag lovar att mjölksyran gör sig påminnd..



Av Elisabeth Björkman - 27 december 2008 22:09

Det här är vad jag står och lyssnar och tittar på. När skridskoåkarna far fram över isen så uppstår det där märkliga vinande ljudet. Nästan kusligt...

Hur som helst så var det öppet vatten häromdagen så vi var tämligen förvånde över att se hur ett helt gäng gav sig ut på isen. Husse och matte stod och kände i kanten, men i deras ögon kändes det långt ifrån säkert.

Vi får hoppas att det var erfarna åkare som visste vad de höll på med.






Av Elisabeth Björkman - 26 december 2008 19:19

Är det någon som kan gissa vad det är jag står och tittar på?  Husse och matte trodde inte sina ögon när de fick syn på det som låter när vi var ute och i skogen och promenerade idag. För att kunna gissa rätt behövs att ni skruvar upp volymen för fullt..


Några har lyssnat utan att kunna klura ut vad det är som låter. En liten hjälp på traven. Det är inget djur, kanske kan säga att det är ett slags naturfenomen orsakat av människor...


Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards