Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Väckt Skogens Konungar

Av Elisabeth Björkman - 6 januari 2010 20:54

På morgonpromenaden kom matte och jag gåendes över ängarna på väg hem efter att ha gått runt Ågestasjön. Hon hade full koll på läget framåt och kunde konstatera att vi var ensamma på ängarna. Telefonen pep till och matte fick ett SMS från lillhusse Kim som meddelade att de efter att ha legat i hamn de första dagarna för säkerhetsgenomgångar, lastning av mat m m nu äntligen kommit ut till havs och att i princip alla nu led av grav sjösjuka och lektionerna var inställda. Matte hoppas att sjösjukan lättar efter några dagar och att alla snart mår bättre. Hur som helst så var matte försjunken i att läsa SMS:et och hade bara ett halvt öga på mig, men det var ju bättre än inget öga alls, för hon hann notera att jag fått syn på något intressant och kallade in mig. Några sekunder senare upptäcker även matte vad som fångat mitt intresse, stannar blixtsnabbt och blir stel som en pinne. I vasskanten, 30 m ifrån oss ligger 3 st älgar och sover. Vad gör man?? Vi ville inte reta upp skogens konungar och få dem efter oss, men vi stod så väldigt nära att vi inte riktigt visste vad vi skulle ta oss till. Lite försiktigt började vi backa därifrån vilket fick de tre konungarna att resa sig upp och mattes puls att höjas rejält (jodå, min också för all del). Som tur var valde de att snabbt försvinna åt motsatt håll ut på isen och matte kunde andas ut. Matte surade lite över att hon inte tog med sig kameran idag, men när hon gick hemifrån så var det nästan -18 grader ute och struntade i att ta med den. Batterier gillar inte den låga temperaturen och inte mattes fingrar heller då fingrarna typ fryser bort av att hålla i en nedkyld kamera. En annan gång kanske vi lyckas få dem på bild.. Och kamera ska man ALLTID ha med sig, när ska hon lära sig det?


Strax efter lunch gick vi ut på isen med min boomer (matte såg att plogbilen var i farten så då är det dags för oss också att våga oss ut).

  


Ett två cm tjockt snötäcke på isen gav ett perfekt underlag för boomerlek.

Om matte skickar iväg bollen så sticker jag iväg efter den..

  


... och sätter sedan full fart tillbaka till henne med den. Hon säger att jag har blivit riktigt duktig på att styra den nu, att jag verkar ha kommit på rätt teknik.

  


Fast den är stor och hal, det går inte att bita i den och ibland ville den inte riktig som jag och den försvann in under magen på mig.

  


Vi hade en rolig stund där på isen jag och matte, sedan sov jag middag i väntan på husseturen framåt eftermiddagen.

Nu börjar vardagen på allvar igen, med jobb för husse och matte , dagis för mig och skola för lillhusse Tobbe. Matte tycker trots allt att det ska bli skönt med lite rutiner igen framförallt för lillhusses del då det har blivit en hel del sena nätter vilket innebär sena nätter även för matte som hellre åker och hämtar än låter honom gå hem ensam mitt i natten. Fast Tobbe börjar inte skolan förrän på måndag och tur är det för han ligger för närvarande nedbäddad i soffan och är sjuk, misstänkt halsfluss, men vi hoppas att det inte är så illa utan att det vänder och blir bättre.


Sov gott  allesammans och se upp för skogens konung som sussar där ute i vildmarken.



 
 
Kasper

Kasper

6 januari 2010 22:58

Vilket spännande möte - älgarna blev nog minst lika överraskade som ni och säkert mycket räddare. :)
Kamera i den här väderleken är ingen höjdare, det tycker inte min matte heller. Förresten är vi överhuvudtagt inte ute så mycket för närvarande. I det här huset gillar vi allihop kaminvärmen inne bättre än kölden ute.

Vilken fin årskrönika du och din matte gjort - tecknen på att min matte är LAT blir bara fler och fler...

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Marie o Troya

Marie o Troya

7 januari 2010 19:15

Hej! Kikade in här via Pumas sida på zoomin! Vilken kul boll-tränar ni treibball med den? Var hittar man sånna...? Fin kille han är, sacco! Troyas bror heter oxå sacco...:)

Trevlig blogg-hälsa gärna på hos oss!!!
MoT

http://www.troya.zoomin.se

 
sara

sara

7 januari 2010 19:20

Fin blogg, kolla gärna min blogg och lämna en kommentar eller två.

http://sarasjolin.bloggplatsen.se

 
Bella

Bella

8 januari 2010 07:56

Morgon,
Min matte har inte haft sån respekt för älgar förut, när vi tränade till HV-Skallet mötte vi en tre ggr i spåret. Hon sa till soldaterna att ni sköter älgen så sköter jag hunden.... I helgen fick hon höra en massa historier om älgar som trampat på folk så de nästan dör. Uhhh nästa gång vänder vi nog i om vi stöter på dom.

Ha en riktigt skön helg!

http://www.wahlstrom.dinstudio.se

 
Dollar

Dollar

8 januari 2010 16:00

http://www.expressen.se/1.1836080

Kolla på den artikeln, Sacco....

Trevlig helg!

http://www.kennelmoneytalks.se

 
Myrra

Myrra

11 januari 2010 18:47

Oj, vad ruskigt! Jo, nog har man hört en del hemska historier om argsinta älgar så respekt för dom bör man nog ha.

http://hundenmyrra.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards