Alla inlägg under september 2008

Av Elisabeth Björkman - 29 september 2008 21:35

I söndags träffade jag nya kompisar. Efter att en mindre rolig historia har uppdagats på mitt dagis har matte sagt upp min dagisplats. Jag kommer därför att få gå med denna snygga tjej som heter Tutti på promenad på dagarna när matte jobbar. Vi har precis samma temperament och kom väldigt bra överens. Matte tycker att vi ser ut som ett radarpar:)  



Som salt och peppar:)

 




Av Elisabeth Björkman - 24 september 2008 18:30

Hoppsan sade matte när hon öppnade posten igår. Vi är visst anmälda till en lydnadstävling nästa helg. Vi skulle ha startat apellen nu i helgen men eftersom vi blev uppflyttade i början av september så fick vi inte starta igen. Frågade därför klubben om vi kunde flytta över anmälan till en lydnadsklass och fick besked både om att det inte gick och att det gick bra från olika personer.  Utgick ifrån att vi inte skulle starta. Nu visade det sig att vi är anmälda.. och vi som har legat på latsidan hela september och bara ägnat oss åt skogspromenader /spårning och alla möjliga andra aktiviteter förutom lydnad. Hur ska det gå?? I helgen blir det nog ingen tid för träning och i veckorna blir det inte heller så mycket tid över.

Vi tutar och kör och hoppas att vi klarar oss igenom ändå. Friskt vågat hälften vunnit sägs det..



Ser det ut som att jag har tid med lydnadsträning?




Av Elisabeth Björkman - 21 september 2008 16:33

Har varit på aktivitetspromenad som Petra anordnade idag. Träffat massor av hundar och många snygga tjejer:)
Matte hade kameran med sig idag så det blev lite bilder på alla snyggingar.


Arrak fick vakta träd medan hans matte hälsade alla välkomna.
Här passar han på att lipa när matte vände ryggen till:)
Vill inte vakta träd, vill hjälpa till att hälsa alla välkomna!


 Matte tyckte att lilla Lisa var jättesöt


Den här charmiga killen som heter Lennart väntade otåligt på att få komma iväg.


Herr Nilsson hade bara ögonen för sin matte.


Nilsson tog med kompisen Grim, en ståtlig kille med skön utstrålning.
Tyvärr blev alla bilderna som matte tog på honom utan blixt suddiga, jättesynd för han låg så fint där i skogskanten.


 En annan ståtlig kille som deltog var den här maffiga killen importerad från Australien. Tror inte han har fyllt året än, så han ska nog växa lite till..


Så cool..


Moa ställde upp sig så snyggt


En snygg tjej till. Ella efter Ella Fitzgerald


Charmtrollet  Vera passade på att ta igen sig


Det varvades lite olika aktiviteter under promenaden.
Här passar vi på att träna hundmöte.


På väg hem fick jag springa av mig på ängarna och leta lite bollar.

Tack alla som var med för en trevlig förmiddag och för att jag fick fotografera era fina hundar!!




Av Elisabeth Björkman - 14 september 2008 17:42

Konstaterar att matte har varit väldigt dålig med att fotografera på sista tiden. Bjuds bara på gamla bilder nu för tiden.. 


Tycker om helgerna, då händer det lite mer än i veckorna och det blir roligare promenader. I lördags morse var det strålande solsken och matte tog med mig på en långpromenad runt Kvarnsjön. Efter promenaden fick jag gå ett spår som matte hade lagt tidigt på morgonen. När jag kom hem var jag jättetrött. Tappade min boll på uppfarten och det var knappt att jag orkade gå och hämta den. Sov resten av dagen och fick en promenad över ängarna på kvällen.


I morse var det lika fint väder igen och vi mötte upp Elin med Mirko och Petra med Tjejen och Arrak för att gå 6 km slingan. Sedan fick jag vara med på Petras valpkurs där vi bl a tränade hundmöten och kontakt. Trött igen efter morgonens aktiviteter så resten av dagen har jag sovit. Nu ska jag precis ut på en promenad runt sjön med husse sedan är det nattinatti och en ny vecka på gång. Ser redan fram emot nästa helg, matte pratar om aktivitetspromenad på söndag. Det är alltid roligt, massor av hundar, roliga aktiviteter och fika. Håller tummarna för att det är fint väder även nästa helg.

Ha en trevlig vecka allesammans!!

Av Elisabeth Björkman - 9 september 2008 22:10

Från Molle har vi fått en award.  Vi känner oss hedrade och nominerar enligt reglerna 7 andra bloggar. Och alla ni andra, vi gillar era bloggar också:)

1. The winner can put the logo on her blog.

2. Link the person you received your award from.

3. Nominate at least 7 other blogs.

4. Put links of those blogs on yours.

5. Leave a message on the blogs of the girls you’ve no


Dom nominerade är, utan inbördes rangordning:)

http://bentley.bloggagratis.se/
1. Här kan det dyka upp vad som helst, lockar till många smile:)

http://malteochsnoken.bloggagratis.se/

2. Fantastiska foton på världens underbaraste taxar

http://cavaliersajten.bloggagratis.se/

3. Goaste tjejerna (har ju träffat dem) så jag vet.
Kan allt från att baka till att hitta på bus.

http://timsevimse.blogg.se/

4. Fantastiska foton på "det vita lyckopillret"

http://www.lekfullazeb.se/
5. Här kan det också dyka upp vad som helst, från vilda Matilda till Noaks Ark. Lockar också till smile:)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

6. Vem blir inte charmad av det vit lyckopillret i miniformat och hans äventyr.

http://www.123minsida.se/Affe/19004273

7. Nystartad blogg om lilla Affepaffe och hans äventyr.

Av Elisabeth Björkman - 6 september 2008 15:10

Mattes guldklimp som skrapade ihop 263 poäng och därmed blev uppflyttad till lägre spår!!!  Stort tack till er alla som har hjälpt oss på vägen med träning, support, goda råd och mentalt stöd!!! Utan er hade vi inte klarat det!

Husse fick inte följa med så vi har tyvärr inte några bilder från dagen.


Allför tidigt blev jag utsläpad på kissrunda  imorse. Förstod att det var något på gång för på helgerna brukar jag i vanliga fall få sova ut ordentligt på morgonen. Hur som helst så  var vi 10 ekipage som hade samlats denna mulna, småregninga morgon för att tävla appellklassen i spår. Matte drog startnr 10 så det blev en lång väntan tillsammans med ett par tusen ettriga, ilskna,  myggor som tyckte att vi invaderade deras territorium.

Spåret gick kanon enligt matte. Hon säger att jag tuffade på som på räls i precis lagom tempo och att jag gick precis i spårkärnan hela tiden (inga slag alls). Dessutom stannade jag ordentligt och markerade varje spårapport och väntade snällt tills matte kom fram. Domaren tyckte också att vi skötte oss kanon och vi kammade hem full pott i spårningen. Behöver jag säga att det vankades köttbullar och bus i massor efter det.


Efter en liten fikapaus vid klubben blev det budföring och platsliggning.

Matte verkade väldigt tjenis med figuranten på budföringen, själv hade jag aldrig sett killen tidigare (inte matte heller berättade hon sedan), men är han ok för matte så duger han väl åt mig också. Matte nämnde något om han kanske, kanske kunde ha en boll på sig (vilket inte var sant, jag blev lurad helt enkelt). Vi sprang bort till domaren och när matte kommenderade så sprang jag snällt till figuranten vilket höll på att få matte att tappa hakan helt. Satte mig dock inte men matte tyckte att det var en seger att jag sprang över huvudtaget så hon var supernöjd ändå.


Resten av lydnaden gick över förväntan enligt matte. Genomgående en hel del dubbelkommandon och genomgånde problem med sättande, men vi fick poäng på allt och lyckades skrapa ihop 263 poäng vilket räckte till en 4:e plats (160 p är godkänt och gränsen för uppflyttning är 224 p). Det var hård konkurrans och ovanligt nog så klarade hela startfältet uppflyttning. Vann gjorde Yvonne med Västgötaspetsen Vargaviddernas Alf Ylare med  284 poäng. Stort grattis!!


Så här bedömde domarna vår insats:

Specialmomenten:

Spår: 10 poäng av båda domarna!

Budföring: 7 resp 8 poäng (dk sätter sig ej, slarvig ingång)


Lydnadsmoment:

Platsliggande: 10 poäng av båda domarna. 3 långa minuter sade matte..

Linförighet: 8 resp 6,5 p (dk, sen i start,  sätter sig ej vi ett tillfälle)
Vi kan bättre, men idag ville det sig inte..

Framförgående: 7 resp 8 p (dk, sitter ej)

Platsläggande: 9,5 resp 8,5 p (ngt segt) ja, ja vi vet...

Inkallande: 8 resp 7 p (dk, sätter sig ej, nosar) ??? Enda momentet som matte tycker att jag borde ha gjort bättre ifrån mig på, borde vara en enkel 10 poängare. Har nog aldrig hänt att jag inte har satt mig vid en inkallning. Alltid händer det något märkligt på tävling.

Apportering:  5 resp 5 p (tveksamt, leker, tugg) Matte supernöjd med ATT jag hämtade apportbocken och att vi fick poäng överhuvudtaget. Behöver jobba ordentligt med det här momentet.

Hopp över hinder: 8 resp 7,5 p (dk, segt sättande)


Nu ska vi bara ta det lugnt och ha roligt i skogen ett tag framöver (kanske leta kantareller) och lägga lydnadsträningen åt sidan. Sedan ska vi fortsätta träna in momenten till lydnads 2:an under vintern och fokusera på att få till det där  apportering och det sega sättandet. Lägre spår får vänta åtminstonde till nästa höst...




Av Elisabeth Björkman - 4 september 2008 22:27

Hittade denna på nätet..  Inte lätt när tjuven försöker lägga beslag på världens goaste ben..


Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards