Alla inlägg under september 2007

Av Elisabeth Björkman - 30 september 2007 20:24

Ja, så har vi då äntligen debuterat i apellklassen. Tidigt igår morse (gäsp)samlades vi för lottdragning av startnummer. Jag fick dra först och fick startnr 4. Vi fick spåra på hemmaplan då spår 4 låg på ängarna närmast där vi bor.

Spårningen

Väl i startgroparna var Sacco laddad och satte av som vanligt lite väl fort. Till min stora glädje markerade han apporterna ordentligt. Den höga farten gjorde att han slog lite mycket i vinklarna. Vi fick i alla fall betyg 9:e av båda domarna vilket jag är jättenöjd med.

Platsliggning

Sacco ligger som gjuten i gräset trots att hunden bredvid och ytterligare en hund lämnar sin plats och tassar iväg. Mitt livs längsta 3 minuter! Duktig hund! Matte blev så stolt! Full pott och betyg 10!

Budföring

Inga problem trodde jag, men ack så jag bedrog mig. Sacco satt som gjuten i en betongklump bredvid mig och visade inte en tanke på att springa till mottagaren. Trist, kändes som en onödig 0:a. Det här momentet kan han. Märkligt nog var det inte någon av de startande som fick poäng i detta moment.

Linförighet

För att "väcka" Sacco innan lydnaden triggade jag honom med bollen. Det fick effekten att han satte sig snett och en gång nästan framför mig (för att få bollen, jag måste byta sida så bollen kommer på min vänstersida istället) vilket naturligtvis gav stort poängavdrag. Känner jag mig ändå nöjd, han var med, alert och uppmärksam. Betyg 6,5.

Framförgående

Här förväntade jag mig en 0:a, men senaste veckans intensivträning började ge resultat. Lite stapplande men vi tog oss igenom momentet med en 5:a i betyg. I mina ögon ett stort steg och över all förväntan!

Platsläggande

Som väntat lite segt och dubbelkomando pga att jag saktar in. Vi borde gjort bättre ifrån oss. Betyg 6 av ena domaren och 0 av den andra.

Inkallande
Stensäker poäng - trodde jag.. Kanske uppstod lite förvirring då jag blev uppmanad av domaren att sätta Sacco upp direkt från läggandet och därefter direkt lämna för inkallning. Jag hade gärna velat sätta honom på nytt inför detta moment. Hur som helst travade Sacco efter mig. Har inte hänt på väldigt länge... Kändes onödigt, tävlingens enklaste moment.
Betyg 0.
Apportering
Vi har övat och övat och tidigare i veckan hände äntligen det magiska - Sacco hämtade OCH  lämnade apporten på kommando. Ett osäkert moment som jag ändå hoppades få en 5:a på. Tyvärr tjuvstartade han och vi fick en 0:a i betyg.
Hopp över hinder
Sacco hoppade snällt, men satte sig inte på andra sidan trots ett dubbelkommando. Hem och träna mer. Betyg 6 av ena domaren och 5 av den andre.

Dagen slutade med att vi trots allt fick en 3:e placering av 10 startande (det gick inte så där rikigt lysande för någon denna dag, endast 1:an blev uppflyttad). Vi samlade ihop totalt 177 poäng och blev därmed godkända, men inte uppflyttade.
Till våren skall vi förhoppningsvis vara redo för att klara av apellen med tillräckliga poäng för att bli uppflyttade. 


Av Elisabeth Björkman - 30 september 2007 19:57

Vi måste återigen gratta "kusin" Zeb som förra helgen var på Åland och kammade hem titeln Finsk utställningschampion!! Vilken hund!

Vi håller tummar och tassar för att han på torsdag klarar sitt 3:e 1:a pris i viltspår så att han även blir viltspårschampion  (hm, hoppas det är rätt terminologi nu) att lägga till alla sina tidigare titlar. Det vore kul om det sedan blir nysatsning på högre spår till våren.

Av Elisabeth Björkman - 22 september 2007 20:57

Idag samlade jag, Elin och Petra ihop oss till en träningstävling. Jag körde igenom apellen inför helgens tävling. Både Petra och Elin gick varsitt långt spår över skog och äng, därefter gick Elin apellydnaden och  Petra lydnaden för "lägre". Lilla Athena fick naturligtvis också gå ett litet spår, Arrak hade redan gått ett minispår när vi kom. Elin hade med sig videokamera och filmade lydnaden, det blir lärorikt att titta på om än kanske inte så roligt:) Vi hade väl alla våra både bättre och sämre stunder under dagen. Kanonbra för både Petra och Elin att få en "ny" person som både gick spår och stod stolpe vid budföringen. Budföringen fick vi alla lite trassel med. Någonting luktade visst vansinngt gott för alla ville stanna upp och snusa runt i gräset istället för att "jobba". När det gäller lydnaden i övrigt gick det kanonbra för både Tjejen och Mirko. Sacco däremot tror han är på picknick när han är på lydnadsplanen:) Jag har en vecka på mig att väcka honom.. Hm.. håll tummarna för oss på lördag!

Av Elisabeth Björkman - 17 september 2007 13:34

I helgen var vi i Göteborg. Som alltid när man skall åka bort är det lite pyssel med djurvakt. Problemet blev inte mindre när vi skaffade hund. Vem vill passa en schäferhane? Efter en telefonkontakt med Maria, Saccos uppfödare, var problemet löst. Sacco var välkommen att bo hos dem över helgen. Så i fredags förmiddag kom vi fram till dem efter att ha kört mil efter mil på små grusvägar rakt ut i urskogen utanför Finspång. Eftersom det var första gången vår lilla luddboll skulle vara borta över natten var matte självklart lite nervös - helt utan anledning. Maria försåg oss med SMS om att allt gick bra och att han låg i soffan och mös. Sacco passade uppenbarligen på att ta sig lite friheter på bortaplan (efter ett ok från Maria)! Det fungerade bra med familjens övriga hundar och han skötte sig exemplariskt enligt Maria som sade att han var välkommen tillbaka. Sacco var dock precis lika glad som matte när vi kom och hämtade honom på söndagseftermiddagen.

Tack Maria med familj för att han fick vara hos er!


1:a bilden: Sacco, Maria och Katja (som är mamma till deras avelstik Puma).

2:a bilden: Kim med deras jakthund.

3:e bilden Kenneth och Tobias hälsas välkomna av Katja.

4:e bilden: Familjens jakthund och Jennys lilla nakenhund 10 veckor.

Av Elisabeth Björkman - 17 september 2007 13:30

Jag har funderat över vad "gropen" i badkaret skulle kunna tänkas vara bra för. När jag kröp ner i badet häromdagen fick jag direkt svar på frågan. Den är ju som klippt och skuren för Tyson som älskar att titta på vattnet och doppa tassarna.

Av Elisabeth Björkman - 12 september 2007 19:19

Efter nästan två veckors väntetid fanns äntligen resultatet av höftledsröntgen på SKK´s hemsida. Sacco blev friröntgad!! Vi är superglada! Känns som lite plåster på såren efter schäferpannusen, fukteksem och annat trassel som varit sista tiden.


HD grad A                     Artos ua (0)   

Av Elisabeth Björkman - 9 september 2007 20:23

Idag var vi på Brukshundsklubben i Ågesta och gjorde MH test. I publiken fanns både Erica (Zebbans matte),  Elin (Mirkos matte) och husse såklart. Det var jättekul med MH test, något som jag verkligen kan rekommendera alla att göra med sina hundar. Testledare var Eva Bergfast och beskrivare var Pernilla Larsson som kortfattat beskrev Sacco med orden "Trevlig hund, sansad och balanserad. Neutral i kontakt med folk, bra föremålsintresse, något förhöjd aktivitet (kvarstående intresse/rädsla) efter att något har hänt, oberörd av skott".


Så här gick det för Sacco vid de olika stationerna.

1. Gå ett varv runt publiken.

Inga problem, han gick nyfiket runt och såg ut att undra vad som var på "G".

2. Kontakt med testledaren.

Inte särskilt intresserad av testledaren. Hälsade inte, men följde villigt med i koppel en bit bort. Kampade med trasan, men verkade lite nyvaken och inte helt alert.
3. Harjakt

Nu vaknade Sacco till liv. En station helt i hans stil. Han satte av i full fräs efter "haren" men nöjde sig med att nosa på den när han kom fram. Andra försöket gjorde han en tvärnit halvvägs. Något luktade intressant (en löptik kanske?) och måste undersökas innan harjakten upptogs på nytt.

4. Aktivitet

Egentligen handlade det om passivitet för att se om han kunde coola ner efter harjakten. Han höll sig nästintill helt stilla i 3 minuter.

5. Lek med figurant

Skum figurant under skynke 40 meter bort börjar vifta med en trasa och inbjuder till lek, vartefter han springer och gömmer sig på huk under en buske. Sacco satte av i full fart, hukade sig lite och saktade ner när han närmade sig figuranten men började genast leka med trasan som figuranten började vifta med. Blev figuranten passiv vände Sacco tillbaka till Matte.

6. Overallen

Stilla promenad då en overall som låg på marken plötslig for upp  fullt utsträckt i höjd. Sacco hoppade 1 meter bakåt av förskräckelse men utan att släppa overallen med blicken. Overallen fick sig sedan en rejäl utskällning och senare också ett litet tjuvnyp. Därefter kunde han lugnt promenra förbi, men kastade en liten sidoblick när vi passerade vid något tillfälle.

7. Kedjeskrammel

Överraskande kedjeskrammel på en halvmeters håll gjorde att Sacco åter hoppade baklänges av förvåning, men ljudet fick honom att direkt gå fram och nyfiket nosa bland buskarna för att se vad det var.

8. Spöken

Till min förvåning stod Sacco helt lugnt och tyst och tittade på spökena som närmade sig. Han tittade till och med på publiken mellan varven, nästan som om han ville se om någon annan reagerade. Först när spökena kom väldigt nära började han morra lite och resa ragg , backade och tog skydd bakom trygga matte (hm, borde det inte vara tvärtom när man har skaffat en schäfer för att ha som vakthund?). När första spöket var avtäckt gick han självmant fram till det andra spöket då han snabbt insåg att det var en människa där också.

9. Skott

Två skott under dragkamp fick Sacco att snabbt stanna upp för att kolla läget, men återgick direkt till leken. Ytterligare två skott under passivitet fick honom att nyfiken titta efter källan till ljudet.




Av Elisabeth Björkman - 6 september 2007 07:10

Igår efter jobbet åkte vi ut till Haninge. Elin lade ett "högre spår" till Sacco. Vi hann med att äta lite "middag" och god äppelkaka i kvällssolen medan vi väntade på att spåret skulle lägga till sig. När det väl var dags nosade Sacco sig ivrigt  runt spåret utan problem. Det var jättekul att se, vi lade endast en slutapport eftersom han slarvar lite med apporterna nu så försöker jag träna in dem separat. Spåret var så långt att Sacco nästan såg  nöjd ut när han hittade slutapporten och fick sjunka ner bredvid den och pusta ut lite. Under spårets gång tappade jag taget om spårlinan i en nedförsbacke och när jag väl lyckats ta mig ner runt hörnet var Sacco långt borta. Sprang förgäves (skrattandes så tårarna nästan rann gjorde inte saken lättare) och försökte komma ikapp för att greppa den röda linan som så retligt slank mig ur näven så fort jag närmade mig. Till slut fick Sacco så stort försprång att jag blev tvungen att ropa på honom så han fick stanna och vänta in sin söliga matte. Efter spåret körde vi lite uppletande med Mirko så han också fick aktivera sig. Jag tyckte han skötte sig jättebra och han kom snällt tillbaka till matte och visade stolt upp mössan och andra saker som vi placerat ut.

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards