Alla inlägg under juni 2008

Av Elisabeth Björkman - 28 juni 2008 19:55

Idag har vi varit i Haninge och varit med på en nyttig träningstävling.

Vi var nog närmare 20 ekipage som hade samlats för att köra igenom valfritt program inom bruks eller lydnad. Vi passade på att träna apellen, Zebban fick gå högre,  Athena lydnadsklass 1 och Tjejen och Leija gick lydnadsklass 2. Vi hade alla våra bättre och sämre stunder idag. Kändes skönt att det bara var en träningstävling. Själv nollade vi, ganska väntat, framförgåendet och apporteringen var inte heller så lysande (6 poäng) - hem till kammaren och träna mera. Blev däremot väldigt nöjd med linförigheten där vi har bättrat oss och skrapade ihop hela 8,5 poäng (mycket jämfört med tidigare stapplande insatser), läggande under gång har också förbättrats och gav 9 poäng och inkallning 10 poäng. Tyvärr fick vi inte prova budföring, men vi kunde konstatera att om vi hade spårat och fått minst 7,5 poäng vilket inte borde vara några problem så hade vi med dagens insats klarat en uppflyttning även om vi hade nollat även budföringen. Vi ser fram emot höstens apelltävlingar med spänning.


Platsliggning för de duktigare ekipagen där matte eller husse är utom synhåll. Vi valde den lättare varianten inom synhåll. Närmast Wilma sedan Zebban ochTjejen. Alla klarade uppgiften galant!


Vi fick alla våra "domar" och fick bekräftat vad vi behövde träna mera på och vad som var riktigt bra. Här Erika och Zeb efter avklarat program.


Zebban var duktig på den tunga stålapporten, men behövde träna mer på framåtsändande då han avvek från uppgiften då han hittade intressantare saker att roa sig med vid sidan av planen:)


Under linförigheten tog Athena kommandot "framåt med språng" på blodigt allvar till matte Camillas förtvivlan. Vi som stod vid sidan av tyckte det var charmigt:)


Fint betyg till Athena för inkallning.


Leija under fjärrdirigeringen. De snygga västarna har Leijas matte sytt alldeles själv.


Efteråt kunde vi koppla av och mysa med våra älsklingar.

Här Camilla och Athena.


 Innan vi åkte hem tittade vi på skyddsträning. Här Kox i full action. Vi fick prova vi också, det var en ny erfarenhet. Sacco verkade tycka att det var kul för när han väl fick ta "stocken" så bar han den hela vägen av planen.












Av Elisabeth Björkman - 28 juni 2008 19:49

Självklart fick jag tillfälle att umgås med en massa snygga tjejer hela dagen lång.


Athena


 Leija


 Petra och Tjejen, fast jag tycker att det är jag som borde få pussar av Tjejen..


Ett svalkande bad med Tjejen framåt eftermiddagen var inte helt fel.



Av Elisabeth Björkman - 28 juni 2008 19:44

Förra helgen var vi i Kungens Kurva vid en stenkross och tittade på när de tränade räddningshundar. Det var intressant att studera hur de olika ekipagen jobbade. Till hösten har de uttagningar inför vårens kurs. Blev nyfiken på att testa, men det var otroligt mycket tid för träning som krävdes så vi får hitta andra aktiviteter att roa oss med.


Här nedan ett rutinerat ekipage som hittade fram och kunde "rädda" de gömda figuranterna i den knepiga miljön.





Av Elisabeth Björkman - 13 juni 2008 23:02

Här kommer några inlägg om förra helgens aktiviteter. 
I söndags var vi först och gjorde ett uppletande. Det var väldigt, väldigt varmt på eftermiddagen och trots att vi var i skuggan i skogen där det var ganska behagligt så var jag tagen av värmen de senast dagarna.

Vi blev hela sju hundar och Zebban var också med den här gången. De flesta av oss var ganska loja pga värmen men visst var det kul att få jobba lite i skogen. Hade mest sovit under verandan hela dagen.

Tyvärr inga bilder för matte var lite sen och trodde att hon hade glömt kameran hemma på köksbordet, men sedan (när det var försent) visade det sig att hon hade packat ner den tidigare på dagen och glömt bort det.

Det blir därför lite bilder från kvällsdoppet jag tog med Tjejen efter uppletandet.


I övrigt har det inte hänt så mycket i veckan. De vanliga kvällspromenaderna med husse och en del badande. Tycker det är skönt nu när det inte är så varmt ute.


I kväll har jag varit ute på Farstanäset med matte och lillhusse Tobias som cyklade. Jag fick kämpa på ordentligt för att hålla koll på flocken för Tobias cyklade i förväg och kollade läget (att det inte kom någon på stigen som jag skulle kunna skrämma livet ur) sedan släppte matte iväg mig och jag sprang som om jag hade eld i baken sade hon. Med öronen tätt strukna mot nacken för att minska vinddraget och ben som gick som trumpinnar jagade jag ikapp Tobbe. Har nog sprungit väldigt, väldigt långt ikväll. Det var skönt att få svalka av sig med ett kvällsdopp sedan.


Åter till förra helgen, här lite bilder från badet med Tjejen.


 Vi badade och hade trevlig, matte kastade pinne som jag simmade ut och hämtade. Då kommer Tjejen och vill också ha pinnen.. Det blir lite tumult i vattnet..


 Hur skall jag hantera detta? Ska jag låte Tjejen få pinnen eller behålla den själv?


Ska hon ha den får hon allt kämpa lite..


Så där stod vi och drog och drog.. 


Ganska mysigt var det så klart..


Efter en väldigt lång stund fortsatte vi dragkampen uppe på land. Tillslut tappade Tjejen taget och pinnen var åter min! Tyckte matte nämnde något om att jag inte var någon gentleman och att jag skulle ha låtit Tjejen få pinnen.. men som sagt jag hade massor med vatten i öronen så jag är inte säker..


 Arrak var också med så han fick också bada med Tjejen.


I helgen blir det nog ganska lugnt. Husse ska kakla klart tvättstugan och matte ska spackla och måla klart taket. Sedan ska det röjas upp lite i materialhärvan så att elektrikerna som kommer nästa vecka hittar det dom skall ha. Hoppas de inte glömmer bort mig bara..


Nu blir det blogguppehåll igen ett tag!









Av Elisabeth Björkman - 13 juni 2008 22:44

Förra helgen var husse och matte bjudna på grillkväll hos mattes bror med familj...


 Till familjen hör,  enligt mattes åsikt,  söta, goa Zebban..


Zebbe läbbig om jag får uttrycka min åsikt. Han tittar gärna på mig och jag stirrar genast stint i backen, räknar till 10, får rysningar ända ut i klospetsarna och undrar om jag kommer att se morgondagens ljus. Matte tycker jag är en fåntratt, ska hon säga..


Helst håller jag mig i min bur bak i bilen, där känns det tryggt..


Eller möjligen under bordet... men sedan blir man ju lite nyfiken...


Vågar mig fram för att hälsa på katten Kaj som inte är det minsta rädd för mig, jag kommer av mig helt.. katter är ju roligast när de springer.. 


Tittade in i hönshuset också. Här visar stolta småkusiner upp en av de små kycklingarna.


Gick husesyn också och som alla andra gick  jag upp på övervåningen. Det var kul, ända tills det var dags att gå ner. Jag brukar inte ha problem att gå i trappor men den här trappen var väldigt brant, brantare än det ser ut att vara på bilden. Matte tog tag i nackskinnet och Erika puttade på bakifrån och tillsist lyckades jag ta mig helskinnad ner. Jag blev väldigt stolt då och svansade runt och mallade mig sa matte.


Här ligger jag med MIN boll. Då kommer kung Zeb...


Si, si chefen. Såklart bollen är din, varsågod!

Hade det varit någon annan som hade försökt ta bollen hade jag morrat och visat mitt allra vackraste leende, men jag inser att det inte hade varit något särskilt smart drag..


Jag överlevde, den här gången också!

















Av Elisabeth Björkman - 7 juni 2008 10:07

Har bestämt mig för att ta ett sommaruppehåll i bloggandet, i alla fall så länge det är vackert väder:) Det finns så mycket man vill passa på att göra så här när sommarkvällarna är ljusa och varma..
Det blir säkert lite bloggande ändå, men lite mer sporadiskt.


Vi önskar er alla en riktigt trevlig sommar!

Själv ska jag ta långa härliga promenader, bada, spåra  och säkert en del lydnadsträning om matte får vara med och bestämma.

Idag har jag hjälpt till att vattna trädgården:) Riktigt, riktigt roligt. Borde göras varje dag, minst!


 



Av Elisabeth Björkman - 6 juni 2008 13:29

Jag måste ha varit väldigt, väldigt snäll för jag fick en jättefin present av Tjejen idag. Jag tackar så jätte, jättemycket för presenten!! Jag  kommer att ha mycket nytta av den och väldigt snygg är den också. 


Vi träffade Petra och Arrak i morse. Tjejen fick tyvärr inte följa med den här gången. Jag har blivit lovad att få träffa henne i helgen och ta ett romantisk kvällsdopp. Det ser jag fram emot.

 


Då fick jag det här fina bärnstenshalsbandet som är ett fästinghalsband med livslång verkan. Fästingar gillar tydligen inte bärnsten, matte är nyfiken på effekten.

 


Titta så fin jag blev!! Hoppas Tjejen tycker jag är stilig nu!

 



Av Elisabeth Björkman - 6 juni 2008 12:59

Petra ( http://www.vhshundagarutbildningochfriskvard.se/ ) hade anordnat en aktivitetspromenad som vi fick gå med på. Det var jag - och en väldig massa tjejer. Jösses vilken trevlig promenad jag hade.


 Eftersom vi bor i närheten mötte vi upp de andra vid militärbron.


Essie (med risk för felstavning) har jag träffat förut. Snygg tjej helt i min smak.. Vi stannade till på ängen och tränade lite valfira moment beroende på vilken  nivå vi var på.


Den här tjejen hörde inte till gruppen utan råkade bara gå förbi med sin husse och tittade nyfiket på oss när vi tränade. Hon är 10 mån och löpte för första gången. Luktade väldigt, väldigt gott..


Sigge har jag också träffat tidigare. Matte förälskade sig i Sigges ludna öron (de skall visst hänga egentligen). Bara undrar, är det något fel på mina öron?


Jag gillar aktivitetspromenaderna, då finns det godisträd i skogen.

Men man måste jobba för att få ta korvbitarna.


Den här lilla goa killen heter Mandel. Hans matte har en till av samma ras hemma som heter Russin, gulliga namn tycker jag.


Vi gick förbi nedfallna trädet där de som ville fick klättra upp och balansera på det stora trädet.. Matte har svårt för namn, men den här sötnosen såg ut att trivas på stammen.


Det fanns ett lite mindre träd också att börja med om man ville. De här tuffa tjejerna som matte tyvärr inte minns namnet på  (tror att den ena heter Chanel och den andra heter något med Z..) hoppade sedan glatt och säkert upp på stora trädet.


Sigge var mer intresserad av de små söta tjejerna än av balansövningar. Det kan man inte klandra honom för:)


Vid fikapausen fick de som ville ta sig ett dopp i värmen vilket de flesta ville. Är man liten så fungerar även sjögräs som pinne:)


De här små söta tjejerna heter komiskt nog Molly och Moa.


Sedan var det dags att bege sig av hemåt. Tack allesammans för en trevlig morgonpromenad. Det är sånt här som berikar mitt hundliv!

















Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards