Direktlänk till inlägg 28 december 2008

Lost i skogen - världens virrigaste matte

Av Elisabeth Björkman - 28 december 2008 14:40

Det är inte alltid det blir som man har tänkt det. Som idag tex.. Tanken var att matte skulle lägga ett långspår åt mig (så där en 20 min), sedan skulle vi köra lite uppletande med Elin och Mirko samt träna lydnad var det tänkt. Matte lyckades irra bort sig totalt i skogen och efter dryga 40 min insåg hon att hon var väldigt långt borta från brukshundsklubben där spåret började. Vilken tur att Elin var på klubben och hade vänligheten att komma och hämta matte där långt borta i skogen! Tack snälla Elin för skjutsen hälsar matte!! Ledsen att uppletande inte hanns med, vi får ta igen det en annan dag när vi är lediga båda två.


När matte väl var tillbaka på klubben så tränade vi lydnad en stund. Sedan var det dags att spåra. Jag jobbar på bra och stannar snällt vid apporterna.


Bortsett från att matte gick vilse så lyckades hon dessutom, på något mycket obemärkt sätt, gå spåret i en cirkel och korsa det. Följden blev att det blev bakspår helt plötsligt, vilket matte inser efter en stund. Märkligt nog hittades alla markeringsvimplar och apporter, matte fattar inte hur det gick till heller (inte mycket hon fattar min matte).

När vi kom till slutapporten så tyckte matte att jag kunde få fortsätta att spåra ändå. Det var ju en väldig tur för på ett ställe där stigen delade sig hade vi lite olika uppfattningar om vart vi skulle. Matte tog sitt förnuft till fånga och litade på mitt val - vilket självklar var det rätta valet (undrar var vi hade hamnat om matte hade fått välja stig).



Här har jag kommit ut på timmervägen efter att ha träffat på ett jaktlag i skogen. Nu har jag spårat i drygt 40 min och börjar bli ganska trött, men jag kämpar snällt på..


Här stannade vi för att matte skulle sela av. Hon tyckte att jag hade jobbat mer än tillräckligt och nu hade hon full koll på var vi var någonstans så jag kunde med trygghet överlämna vägvalet till matte sista biten. Ute på ängarna var det några hundar som lekte vilket vid det här laget var roligare än att leta spår.


Mmmm, det finns så mycket annat i marken som luktar SÅ gott.


Hur som helst så hade vi vackert väder och en härlig tur i skogen - och hem kom vi ju till slut!













 
 
camilla

camilla

28 december 2008 15:05

Hahaha...men jösses Sacco! Tur att du håller ordning på matte i skogen!
Det hade väl varit snyggt med en skallgångskedja efter en som skulle ut och spåra. *fniss*

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

28 december 2008 18:10

Nix, världens virrigaste matte är absolut min. Nån gång ska jag berätta.
Den där katten - undrar hur min Petrus hittat ända till dig! Eller så har han en tvillingbrorsa.
Har varit ifrån datorn ända sen före jul, men nu vill jag och min matte önska gott slut på det här gamla året och ett Gott Nytt 2009.

http://www.belof.se

 
Sigge

Sigge

28 december 2008 19:11

Min matte kan vara extremt virrig men se i skogen hittar hon alltid.
Men att hon kört vilse i Strängnäs och inte hittat ut är en annan sak!!!!!!!!!!

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

28 december 2008 20:54

Vilken tur att spåret gick bra sedan när ni gick det och att ni hittade hem!Det blev ju ett perfekt spår där du verkligen fick lov att lita på din hund:-)

Vi får ta igen det någon annan dag om inte innan så i helgen iaf:-)

Hoppas ni får en trevlig kryssning.

/Kramen

http://www.freewebs.com/mirrko

 
molle

molle

29 december 2008 09:46

verkar som om din matte ska lita på dej iallla lägen

http://bobmarleys.wordpress.com

 
 Anna

Anna

29 december 2008 20:04

himmel vilket spår du fick...imponerad över att du orkade jobba så länge, duktig du är!

Visst är det väl så att man ska lita på sin hund, dock inte alltid helt lätt att våga göra det när man har en annan uppfattning själv ;)

http://timsevimse.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards