Alla inlägg den 12 april 2008

Av Elisabeth Björkman - 12 april 2008 15:31

En seg lördagsmorgon och en lika seg matte som inte alls hade någon lust att gå ut. Hon skyllde på att det var kallt, trist och ville vänta på bättre väder. Tror ni jag hade lust att vänta så länge? Jag är inte så kingig, tycker nästan bättre om när solen inte är framme om jag nu får välja, men det brukar jag ju inte få.. Tillslut så gav vi oss äntligen iväg. Idag blev det en tur till Kvarnsjön. Fick göra lite uppletande först. Matte gömde bollen väldigt långt bort i skogen, på andra sidan en äng så att jag skulle få springa av mig lite på samma gång.

Jag kan konstatera att det blev en alldelses ypperligt bra dag tillslut!


Matte, lägg ner kameran nu och kom och lek med mig i stället.


Här är jag precis på väg inför årets första dopp. Tyvärr började kameran att krångla PRECIS just då , så själva badandet kunde inte förevigas på bild:)





Av Elisabeth Björkman - 12 april 2008 15:17

På väg hem från skogen stannade vi till vid klubben för att jag skulle få busa lite på agilitybanan - det är ju SÅ kul!
Vi hade turen att springa på Rusa med husse Kent där. Rusa och jag är lika gamla och vi gick valpkurs tillsammans. Kent känner matte sedan tidigare då han hade sin dotters häst inackorderad i mattes stall. Men det är väldig, väldigt länge sedan, så där en 25 år sedan skulle jag tro. Hua vad tiden går.


Rusa, snygg tjej med pondus!
(Sigge, har du hunnit tvätta bort grönfärgen sedan i torsdags?)


Här har jag visat Rusa hur kul det kan vara att klättra upp på A-hindret. Man känner sig lite stolt när man står där högst upp.


Ska jag berätta en hemlis? Jag vill leka, vill du också det??




Av Elisabeth Björkman - 12 april 2008 09:00

I torsdagskväll var jag (Elisabeth) på Memea Mohlins föreläsning om hundars kroppsspråk. Ett inspirerande och trevligt hållet föredrag som gav en del intryck och reflektioner att ta med sig hem och fundera över. Här kommer några reflektioner från den två timmar långa föreläsningen.


Rangordning/ledarskap

Behövs ledarskap?
I en flock som tex jagar, eller blir anfallna skulle det inte fungera om inte EN har en ledarroll och talar om hur situationen skall hanteras. Vilket byte ska jagas? Ska vi fly eller anfalla?
Det går inte att alla individer i en flock fattar egna beslut. Då skulle varje individ välja olika byten att jaga. I en trängd situation skulle kanske några fly och några gå till attack. För att lyckas krävs ett samarbete från alla i flocken. Flockens ledare fattar beslut om hur situationen hanteras och övriga gör som ledaren har bestämt. Det handlar om samarbete, både vid jakt, försvar och lek.

Rangordning kan inte bestämmas när man utsätts för en "situation". Det är något som måste vara klart innan och tränas in i en lugn miljö utan störning. Successivt kan sedan störningen ökas. 


En hund är intelligensmässigt på ungefär samma nivå som ett 3-årigt barn. Många situationer uppstår för att vi som ledare lägger för stort ansvar på hundarna och lämnar åt hunden själv att fatta egna beslut. Sedan ger man ofta hunden ovett för att den är "dum" och inte uppför sig på ett föredömligt sätt. Ingen lämnar ett 3-årigt barn utan uppsyn utan vi vuxna är hela tiden med och har uppsyn på barnet och visar vägen till "rätt beteende". På samma sätt bör man vara en ledare för sin hund, visa vägen till rätt beteende och fatta beslut åt den. En boll tex är lika rolig för hunden oavsett om den far iväg över en trafikerad väg eller på en äng. Som ledare i en sådan situation kan vi fatta beslutet åt hunden att inte springa efter bollen då hunden inte själv är kapabel till att förstå faran i situationen.


Övertyga sin hund?

Om man själv är osäker och rädd i en situation, tex vid ett hundmöte,  kan man då övertyga sin hund om att det inte är någon fara? Knappast!
Hundar är otroligt lyhörda för känslor vi människor sänder ut. Vad vi däremot kan göra är att övertyga oss själva om att det går bra. När vi tror på oss själva och är lugna - då först kan vi vara en bra ledare och övertyga hunden om att vi har kontroll över situationen och att det går bra.

Har man som ledare inte själv den övertygelsen är det bättre att gå därifrån i en sådan situation då det annars är dömt att misslyckas. För att nå fram till den övertygelsen får man börja med "små situationerna" som man känner att man behärskar och öka svårighetsgraden efter hand.

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards