Alla inlägg under april 2008

Av Elisabeth Björkman - 26 april 2008 16:28

Enligt ett mail som skickas runt ber ägarna om hjälp. Kanske det finns läsare söderöver som kan sprida informationen vidare. Någon borde ha sett något.
Stals från tomten i Rydaholm (mellan Värnamo och Alvesta)! Tiken har nyligen haft valpar så hon är kortklippt på magen.

Our rough collie bitch, INA, Ottey's modesty rose, has been stolen from our property yesterday, the 23 of april. She is sablebitch, see the picture below.

Witnesses has seen a red car,registerd in Polen. keep your eyes open, she had puppies recently, and her fur has been cut on her stomic and legs.

There is a reward for who ever can find her, or give a tip on where she is to be found.

RoseMarie och Therese Petersson
Kennel Ottey's - Uppfödning av Collie och Jack Russell Terrier
www.otteys.com
kennelotteys@msn.com

+46 (0) 472-262050, +46 (0) 472-30219

Av Elisabeth Björkman - 26 april 2008 15:07

Imorse bar det av ut till Ådran där Susanne & Kox bor. Vi började med lite spår, matte blev glad för jag gick förbi en apport men vände om och nosade rätt på den. Spårapporten har sigit i värde och har blivit mer intressant. Sedan blev det uppletande och vi avslutade med att smaska i oss av husses hembakta bullar.

Här håller Susanne koll på mig medan matte försöker fota Mirko som spårar.

 Kox hittade en härlig spagrop när han hade gått sitt spår.


Kox övade spårupptag, han fiskade klockrent upp båda spåren.



 Mirko var väldigt loj i sitt spårande idag så för att höja motivationen så gjorde vi ett frispår till honom med Elin i slutet.

Då minsann var det lite annan fart på Mr M. Här är Susanne på väg till spårstarten och Mr M har väldigt bråttom kan vi lugnt påstå.


Här bär det iväg, är motivationen tillräcklig så visst kan Mirko spåra han också. Klockrent följde han spåret över kalhygget och genom 90 graders vinkeln. Ingen tvekan här inte.


Här väntar jag med matte på att få sticka i väg och göra ett uppletande. Med synretning är jag jätteduktig. Provade även ett uppletande när jag inte såg när Susanne lade ut min "sak". Lite motvilligt i början, men det gick till slut.


Matte hade lagt ut en rolig sak till Mirko, (matte kan inte för sitt liv minnas vad de kallas för, men sådan där gummidamask som hästarna har över hovarna). Att Mirko såg någonting överhuvudtaget på tillbakavägen med den där över nosen är obegripligt.


Jag tyckte det var skönt att få koppla av efter aktiviteterna i skuggan av bilen.


Mirko kopplar av och har fått lite svalkande vatten på huvudet.


Kox blir borstad och ompysslad.


Av Elisabeth Björkman - 26 april 2008 08:19

Igår var matte för trött att blogga, sent hem från jobbet så det blev bara mat i magen och zzzzzz. Nu är vi på väg ut för att träffa Elin och Susanne i skogen. Låter som att jag kommer att få jobba lite idag..


Hur som helst, här kommer ett litet inslag om gårdagen.

Matte säger att vissa saker händer bara inte. Som att vinna storkovan på trisslott, att husse skullle baka bullar  eller att husse införskaffar sig ett par joggingskor. Igår hände de två sistnämnda så matte funderar starkt på att åka och införskaffa sig en trisslott också..


Först dessa... verkar som att det är lite högre tempo på gång på hussepromenaderna.

 


 och sedan det här... wow...

 


Riktigt goda blev bullarna enl matte.

 



Av Elisabeth Björkman - 24 april 2008 18:09

När vi gick och strosade i skogen idag på väg hem funderade matte över när man skulle behöva börja oroa sig för ormarna.  Hon behövde inte fundera särskilt länge, 500 meter senare höll vi på att kliva på en snok som låg och solade sig som bäst på spången. Vi hoppade högt båda två av förskräckelse och ormen ringlade upp på berget.

När vi hade gått därifrån och lugnat ner oss körde vi 10 min lydnad på en äng vi gick förbi. Läggande, ställande och linförighet fungerade över förväntan. Matte har övat hela natten i sömnen och hela vägen hem. Liiiigggg, liiiiiggg med dov röst som hon brukar säga..
Då förstår jag vad jag ska göra:)


När vi var nästan hemma ringde Elin och berättade att hon hade lagt spår i närheten så vi tog en fika tillsammans medan Mirkos spår lade till sig. Jag blev lite butter för Mirko fick följa med in och jag fick ligga ute på trappen. För att visa mitt missnöjde började jag skälla på folk som gick förbi på vägen vilket jag aldrig gör annars. Hjälpte inte... blev inte insläppt i alla fall.


Ser ni ormen? Matte vågade inte gå så nära... ja, ja det är en snok, den är ofarlig, vi vet det... gillar den inte i alla fall..

Av Elisabeth Björkman - 23 april 2008 20:13

.. ett dovt liiiiiigg, som du brukar och inte ett pipigt ligg......(tänk på det när du sover, när du går på muggen, när du äter..hela tiden fram till tävlingen nu) och komihåg armarna, rör på dem när du går, inga händer bakom ryggen, nä du inte i fickan heller.. NU ska du berömma ..men låt lite GLAD också, kom igen nu nu... kämpa lite.. lek med honom... va lite rolig..  du måste anstränga dig ...  bollen bakåt, inte framåt..  Så där ja, nu ser det bättre ut..


Så där lät det i en halvtimme när Elin kommenderade oss igenom momenten till lydnadsettan. Det är bara en vecka kvar nu, hur ska det gå?? Hjälp!!


Matte bestämde sig för att göra ett besök på klubben för lite lydnadsträning. Väl där var hon på väg att vända om, knökfullt på parkering, inte en plats ledig då det visade sig vara både agilitytävling och skyddsträning. Precis när vi skulle åka någon annanstans blev det en p-plats ledig så vi stannade till i allafall. Hann inte mer än öppna bildörren så sprang vi på Susanne och Kox som var där och tränade skydd. Vi följde med och tittade lite. Tyvärr ingen kamera med då matte inte hade koll på dessa aktiviteter, hade varit roligt med lite bilder därifrån annars.

Elin var också där så hon var snäll och gav oss en hjälpande hand med lydnadsträningen. Tack Elin för ditt engagamang och för att du gastar så bra på matte!!!! Hon behöver en spark där bak om hon ska fatta att jag inte förstår vad hon menar när hon låter så där konstigt och gör massa knepiga saker. Träningen blir mycket roligare när du får fart på tråkmatte:)
Passar på att säga tack till Petra och även Susanne också för engagamang och goda råd!!


Phu, det var jobbigt, måste ta igen mig lite innan husses kvällspromenad. Matte behöver nog ta igen sig hon också:)

Av Elisabeth Björkman - 22 april 2008 10:55

Idag kommer det en reparatör för att laga frysen, för tredje gången..!!

Hoppas innerligt att den fungerar sedan...
Hur som helst så har matte tagit semester idag, i allfall halva dagen, för att vara hemma och passa reparatören som kommer "någon gång under dagen".


Denna lyxledighet kom såklart mig tillgodo. Vi hade sån tur att Elin skulle jobba kväll så hon och Mirko dök upp tidigt på morgonen för en långpromenad tillsammans.


Mirko, den busen, sprang runt och retade mig med pinnen, orättvist.. jag var kopplad..


Här är vi tillsammans med Elin under promenaden


Vi klättrade upp i utsiktstornet och spanade in fågellivet i Ågestasjön.
På bilden Elin och Mirko


 Jag beundrade utsikten jag också


Mirko spanade in kossorna vid Ågesta Gård. Jag ville också se så jag klättrade upp i jordhögen för att komma upp en bit vilket resulterade i att jag bara kanade ner och inte såg något i alla fall.


Tillbaka hemma igen busade jag med Elin och en liten spårapport.


Dragkamp, ta den om du kan..


Tjohooo! Jag är bäst, jag fick den!!



Av Elisabeth Björkman - 21 april 2008 17:22

I morse sov jag gott, väldigt gott, t o m så gott att jag inte hörde när matte kom ner för trappen. Shit också, nu är min hemlighet avslöjad var det första jag tänkte. Matte försvann ut i köket utan att titta på mig. Kan jag ha haft sådan tur att hon inte såg mig? Det var knappt jag vågade andas och medan matte var i köket gled jag tyst som en mus ner från soffan och ut i hallen till min bädd. Så när matte kom tillbaka från köket låg jag och sov i min bädd, precis som alla andra morgnar och tittade nyvaket upp på matte. Smart va?


Attans också, matte såg mig visst ändå. Ögontjänare var hennes åsikt på saken. Matte låtsades bara att hon inte såg mig och när hon var i köket var det för att hämta kameran. Nu hann hon inte ta någon bild för kameran hade varken batteri eller minneskortet på plats.  Bilden nedan är från förra sommaren när jag var sjuk. Då mutade jag in soffan som min med mattes tillåtelse.

Av Elisabeth Björkman - 20 april 2008 20:03

Visst har vi det mysigt med våra fyrbenta vänner!

Tack för en trevlig kurs allesammans!


(ps, jag fick en del fina bilder på Ebba så om husse tittar in och vill ha bilderna så skicka ett mail till mig  elisabeth.bjorkman@bostream.nu så mailar jag över dem till er).



Inger och Mira har gosstund


Niklas och Ebba lyssnar uppmärksamt på Petra



Anne-Marie och Eddie kopplar av


Söta Mira har något på tungan kanske?


Ebba kopplar av på sitt eget sätt...


Snyggingen Eddie var nyfriserad och så stilig.


Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards