Alla inlägg under maj 2008

Av Elisabeth Björkman - 23 maj 2008 22:34

Nu är allt i sin ordning igen, både matte och lillhusse är hemma och jag kan koppla av ordentligt. Husse har tagit väl hand om mig när matte har varit borta, men det är ju bäst när hela flocken är samlad. Fick med mig både husse och matte på en kvällspromenad. Mycket trevligt efter att ha tillbringat en hel del tid i bilen. Först ut till Häringe Slott för att hämta hem matte, sedan till Farsta för att köpa present till husses bror som fyller år idag, till Hammarbyhöjden för att hämta svärmor, ut till Stocksund för att plocka upp lillhusse som har varit ute och tältat i skärgården med klassen hela veckan, sedan till Sollentuna för att fira husses bror. Klockan hann bli sent innan vi kom hem så då satt promenaden fint.
Imorgon förmiddag står det lydnad på schemat, låter jobbigt..


En fiskare provar lyckan..


 Måsar och påsar occuperar militärbron..


Husse och jag kollar kvällsaktiviteterna ute på Farstanäset.


Fick så klart busa med husse.


 Vackert vid Farsta Gård


 Tar en paus under de härligt rosa träden


Blev törstig så svanarna fick dela med sig, tyckte de hade tillräckligt med vatten ändå, men de låter som om de äger hela sjön.


Strandpromenaden med husse.


 Solnedgången lika vacker som vanligt.


Av Elisabeth Björkman - 22 maj 2008 23:16

Husse Rapporterar

Eftersom matte är på konferens och löser slottsmord så får husse ryck in och rapportera från dagens möte med Farsta stadsdelsnämnd. Det var en uppvisning i ångvältsteknik från Moderaternas sida som redan i början av mötet gjorde klart att Alliansen, som har klar majoritet i stadsdelen, var överrens och oavsett vad som sades på mötet skulle hunddagis stängas. Snacka om att luften gick ur alla protester. Trots detta så var det flera personer på mötet hade en massa bra frågor och synpunkter men det gick inte fram, vilket syntes tydligt. Nämndens ordförande lyssnade inte koncentrerat varför frågor fick tas om och hon vägrade svara när frågorna belyste klara brister i underlaget för beslutet, i den mån det överhuvudtaget fanns något sådant. Beslutet var helt klart Politiskt och inte ekonomiskt. Sossarna hade under förra mandatperioden startat verksamheten och nu skulle Moderaterna visa att det minsann var deras politik som gällde och att några människor i pskykiatrivården och några hundar hamnar i kläm spelar ingen roll. Morr, om jag hade fått följa med så hade jag bitit hela nämnden i röven! Nu är det således bara att försöka hitta ett nytt dagis till hösten.


Imorgon kommer matte och lill-husse Kim hem och det ser vi fram emot jag, husse och lill-husse Tobias. Ikväll blev det Pizza för Husse och Tobias men imorrn vankas det födelsedagsmiddag hos Husses bror. Undrar om jag får smaka då? Troligtvis inte men kanske att husse smusslar ner en godbit när inte matte ser. Det brukar han göra ibland ;)


Sov gott alla vänner så hörs vi imorrn! 

Av Elisabeth Björkman - 21 maj 2008 17:57

Matte ska till Häringe Slott på konferans torsdag-fredag så då lär jag inte få tillgång till datorn. Husse är ganska bra på att occupera den för egen del:)

Till helgen ska vi träna lydnad på lördag fm och på söndag ska vi följa med och titta på schäferhundsutställning i Salem.


Jag får säga på återseende tsv så berättar jag mer på lördag.


Av Elisabeth Björkman - 20 maj 2008 21:03

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har svarat på mitt mail att de delar mina åsikter och kommer att rösta mot den föreslagna nedläggningen.


Birgitta Holm (m), ordförande i Farsta Stadsdelsnämnd, som för övrigt inte har svarat, har tämligen usla argument för att lägga ner verksamheten. Jag har läst ett mail där hon som argument för nedläggningen (nämndes även i TV-reportaget) anger konkurrerande verksamhet med andra lokala hunddagis som skäl. Det finns ytterligare ett dagis i Farsta Strand, de har minst 20 hundar i kö. Jag tror inte att de önskar sig ytterligare 10 hundar.. så någon konkurrerande verksamhet är det inte tal om. Som ett annat skäl anges besparingskrav, men det finns inget underlag som visar på att nedläggningen ger några besparingar.


Birgitta Holm skriver också att verksamheten borde styras om så att deltagarna är ute i praktik på "riktiga" hunddagis. Hon har missat en väsentlig del i det här. Det handlar om personer med psykiska funktionshinder. I nuvarande verksamhet har de utbildade handledare när de kommer till Hundgörat, som dagiset heter. Deltagarna  är inte redo att gå ut i arbetslivet på egen hand. De behöver utbildad personal som stöd. Praktik på ett "riktigt hunddagis" kan däremot vara NÄSTA steg på väg ut i arbetslivet.


Efter att ha läst ett antal artiklar i ämnet "djur i vården" kan jag inte annat än att förundras än mer över detta märkliga förslag. All information jag har läst visar entydiga tecken på att djur som komplement inom vården ger mycket goda resultat och har en mängd positiva effekter. (Alla vi hundägare vet ju att det är nästintill omöjligt att vara ledsen när man umgås med hundarna, hur många är det inte som stannar och pratar när man har hund med sig?, det går att rabbla hur många positiva saker som helst, men det vet ju redan ni)


Sverige ligger långt efter övriga världen inom detta område och jag har funnit ett flertal motioner och föreläsningar som förespråkar utökade verksamheter med djur inom vården.Varför sträva bakåt mot traditionell vård, mediciner och sjukvård när det inte är nödvändigt och när det finns bättre alternativ?



 I en artikel  jag läste  ”Djur och Natur i vården – framtidens medicin”  skrivs följande tänkvärda ord: " - Dr Andrew Rowan har hävdat att

om det lugn och välbefinnande som djuren ger oss när vi klappar dem fanns på burk så skulle denna effekt röna ett enormt stort forsknings- och ekonomiskt intresse just på grund av dess uppenbara läkande effekt".





Vi  som äger dessa dagishundar  ställer inte bara våra hundar till vårdens förfogande, vi betalar dessutom tusentals kronor varje månad till Stockholms Stad, Farsta stadsdelsförvaltning för det.


Varför inte dra nytta av samhällets behov och kombinera dessa behov med former av samarbete som ger meningsfull verksamhet där personer i vård får känna sig behövda, vilket de verkligen är, istället för att känna sig  som en belastning? 



Jag undrar vilken alternativ vårdform som kan ge deltagarna liknande stimulans och utmaning som den de får på Hundgörat. Som medmänniska, skattebetalare och hundägare är jag otroligt ledsen över att politikerna nu har för avsikt att lägga ner denna verksamhet som både personal och deltagare vill driva vidare - till glädje för vem?? 


Det var tyvärr väldigt lite fakta med i inslaget, men toppen att det uppmärksammades!
Sacco var för övrigt med en hel del i inslaget,  mattes filmstjärna:)

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=33522&lid=lista_787434&lpos=0

Av Elisabeth Björkman - 19 maj 2008 22:39

Imorgon kommer de från ABC och filmar på mitt dagis med anledning av att verksamheten föreslås att läggas ned.  Beslut fattas på torsdag ...
Om matte har uppfattat rätt så sänds inslaget imorgon kväll.

Kanske får jag vara filmstjärna då:)


ABC, det borde vara Stockholm och Uppsala. Tror man kan se inslaget på nätet också, borde dyka upp här någonstans http://svt.se/svt/road/Classic/shared/me...lista_1091547&lpos=0

Regionala nyheter, svt kanal 2 kl 19.15 sägs det i alla fall om det är någon som är nyfiken.


Jag blev filmad när jag låg i soffan. Filmteamet gillade visst min tjej på dagis så hon blev väldigt mycket filmad. Mopsen Vilma:)

Av Elisabeth Björkman - 19 maj 2008 22:04

Matte kände sig fortfarande inte ok efter helgens bacillattack så hon var hemma idag. Jag fick tillbringa förmiddagen på dagis så jag skulle få komma ut på en långpromenad. Eftermiddagen tillbringade jag med att sova och göra absolut ingenting.


Sent på eftermiddagen hände det sedan något väldigt speciellt. En bil svängde in på våran uppfart som vi inte kände igen. Matte gick ut för att kolla läget och kunde konstatera att hon inte kände igen besökarna. Efter en presentation visade det sig att det var min brorsas husse och matte som var på visit i Stockholm och passade på att svänga förbi och säga hej. Vilken tur att vi var hemma! Självklart var brorsan med. Han kallas för Atlas (reg namn Paradis Blytés Salmiack) och bor utanför Norrköping. Det visade sig också att Atlas var en av mina hemliga bloggläsare. Alltid lika roligt att få veta vem som tittar in här på sidan!


Det här var en väldigt trevlig överraskning tyckte matte. Det blev en liten promenad tillsammans, en snabbfika och väldigt mycket hundprat.

Vi hoppas att ni stannar till igen nästa gång ni är i Stockholm - ni är varmt välkomna åter!!


 Vi kunde konstatera att vi, bortsett från den lurviga pälsen,  inte var särskilt lika jag och brorsan


Atlas är mycket mörkare än mig


Bredare över bringan..

 

 Ser ni de små svarta "prickarna" precis i ovankant av frambenen? Jättecharmiga tycker matte.


Atlas med sin matte Margita!!


Här är vi båda två tillsammans med Atlas husse och matte. Efter en kort promenad insåg vi båda två att ingen av oss var något hot mot den andra så då gick det väldigt bra och vi kunde slappna av bredvid varandra. Fotot är dock taget när vi precis har träffats så vi får hålla oss en bit ifrån varandra här.


 Matte konstaterade att mina lurar är gigantiska i jämförelse med Atlas små söta öron. Jag har mycket längre nos också, typ snabel:)


Vi har helt olika kroppsbyggnad också. Jag är hög och benig, Atlas är lite mindre och har kraftigare benstomme och han har sluppit undan puckeln på ryggen som jag har.


Både ögonform och färg på ögonen skiljer sig också. Har vi verkligen samma föräldrar? Tillslut hittade matte vår gemensamma nämnare - Svansknorren!!

Det måste absolut vara ett släktdrag. Tyvärr missade matte att fotografera den. Den är väldigt charmigt!!


Matte tycker att Atlas till formen är mer lik brorsan King (som tyvärr inte finns bland oss längre) och att jag är mer lik Bamse, fast King och Bamse var väldigt lika varandra.. kanske mycket pga den långa pälsen. Så krångligt det blev. Undrar hur resten av kullen ser ut? Någon som vet?



Här är jag och Bamse förra sommaren. Har ni sett, Bamse har också små söta öron och det hade King också. Är det bara jag som har mistlurar i kullen?



Av Elisabeth Björkman - 18 maj 2008 15:17

Matte vill hålla sig inomhus och ta det lugnt så då får jag också göra det.

Vi passade på att ha lite kul och "leta spårapport" inomhus istället.

Tack husse för långpromenaden jag fick på eftermiddagen!


Jag får börja med att sitta och vänta medan matte går iväg och gömmer den..



 Sedan är det dags att sätta igång att leta..

Soffan brukar vara ett säkert tips, men inte den här gången..


Kanske i min prispokal? Luktar ingenting här..


 Här luktar det bara skorpor...


Nix, ingenting här heller..


Bland kläderna kanske?


 Knappast inte i kattlådan, men jag måste ju kolla där också..


 Tjoho, jag hittade den, invirad i en filt i fåtöljen..


Vi passade på att öva lite på "tassen på locket" också. Bra att kunna när vi ska träna momentet "rutan" sedan.






Av Elisabeth Björkman - 18 maj 2008 09:20

.. säger ordspråket. Nära var det, men som sagt bara nära..

Jag var på väg ner i ett dike för att uträtta mina morgonbestyr. Jag skulle precis till att sätta mig när jag upptäcker att diket redan är upptaget. Väldigt snabbt glömde jag bort att jag hade behov att uträtta och individen i diket avbröt illa kvickt vad den nu höll på med och satte full fart ut på gräsmattan. Vi blev nog lika överraskade allihopa. Matte var glad att jag var kopplad för den här frestelsen hade nog blivit lite för mycket, jag hann sätta nosen på haren där i diket, den luktade väldigt gott!!


Matte har en fråga till Molle, hon undrar om man slipper huggormar i Dalarna också. Otroligt att ni inte har dessa äckliga mördarsniglar som formligen invaderar här, värre blir det för varje år. Funderar på att skaffa såna där ankor som äter dessa odjur.

På tal om huggormar så har Petra hittat bra information om huggormsbett om någon är intresserad, om olyckan skulle vara framme..  http://petras.bloggagratis.se/ 



Haren pustar ut på betryggande avstånd.. 


Åh, matte vad du är trist, så roligt det hade kunnat bli..


Lite längre bort träffade vi på andparet som kommer varje år. De brukar husera i en av ekarna på vår tomt..




Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards