Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Elisabeth Björkman - 5 januari 2009 21:28

Matte muttrade något om att hennes nattsömn blev störd av att jag kom upp och meddelade att jag behövde uträtta mina behov kl 04.30 i morse. Hon såg varken pigg eller särskilt glad ut över att behöva gå ut så dags, men jag fick som jag ville. Nöden har ingen lag gäspade matte..


Morgonen, eller snarare förmiddagen, för hela gänget sov ända till kl 10.00 idag (nåja inte grabbarna de ser man inte till förrän tidagst kl 12.00), började med att jag fick en liten kissrunda runt kvarteret. Träffade en snygg schäferdam med ett helt gäng pinnar i munnen. Hon ville dock inte dela med sig av dem. Det var en dam med mycket  pondus så jag lät henne ha dem ifred och gick vidare.


Hur som helst vid 12-tiden fick jag äntligen med mig husse ut.

Matte skulle sitta hemma och jobba så jag fick ha husse för mig själv idag. Han ville gå på något nytt ställe och hade hört att området Paradiset i Haninge skulle vara fint.  Promenaden blev aningens längre än vad som var tänkt. Vid halv 3 ringde matte och undrade var vi höll hus. Det hade husse ingen aning om, men meddelade att han i alla fall befann sig på en markerad stig och hoppades att en bekant omgivning snart skulle torna upp sig bakom nästa, eller kanske näst nästa krön. Det hoppades matte också som upplyste husse om att det var -10 grader och dessutom skulle bli mörkt om så där en halvtimme och undrade om han hade någon plan B i beredskap. Som tur var behövdes inte det då vi plötsligt var tillbaka vid bilen och kunde bege oss hemåt igen efter en uppfriskande 2,5 tim promenad.


Husse, du hittar väl hem till matte nu?


 Fint var det på Södertörns högsta punkt.


 Hittade detta roliga stenrös att klättra på.


Matte tog den här bilden från verandan mitt på dagen. Vilket mysko sken..  hon tittade på solen till vänster trodde hon, tills hon upptäckte att solen är ljuset till höger. Vad är då skenet till vänster?


Tidig middag (brunch för grabbarna) vid 4-tiden innebar kurrande magar sent framåt kvällningen. Klockan är så där 21.30 och familjens kock är i sitt esse och lagar glatt kyckling á la Tobias till övriga familjens förtjusning.

Matte gillar inte kyckling och fixar risgrynsgröt till morgonens frukost och får sig en sen grötmiddag också. Vilka usla vanor vi har .. det är tur att det är skol- och jobbdags snart så  man får lite struktur på tillvaron.


Jo, måste passa på att presentera vårt senast tillskott i familjen. Grodan Bonnie. Matte tyckte vi kunde vänta till sommaren och hämta ett helt gäng grodor i Kvarnsjön. Men varför göra det enkelt när man kan åka till Linköping för att hämta hem grodan med stort G?? En kompis är tydligen beställd - från Umeå (finns det inga groduppfödare i Stockholm??).

Inte är hon stor lilla Bonnie, men ganska söt och hon hoppar glatt runt och utforskar sin nya bostad. Inte den bästa bilden men hon är  gul och svart så hon syns ganska bra ändå.


Kim praktiserade på Akvarielagret i Bromma i höstas och blev frälst. Han fick med sig ett terrarium som han under hösten har inrett och fixat med på egen hand. Så här såg det ut när han precis hade börjat.


 Så här såg det ut efter väldigt många timmars entusiastiskt arbete. Fortfarande inte helt färdigt, men kanonfint med vattenfall, löv och allt vad en groda nu kan vilja ha:)

En orm stod egentligen på önskelistan vilket matte absolut tvärvägrade att släppa innanför dörrarna.. möjligen en ödla, men inte en orm...

Grodan är helt ok, dock ska grodan ha mat också. Grodor äter flugor, vilket matte inte hade koll på. Det finns därför en flugodling (typ bananflugor) på Kims rum. Gud nåde honom om de rymmer...









Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards