Alla inlägg den 3 januari 2009

Av Elisabeth Björkman - 3 januari 2009 23:10

Idag stod en heldag med hundaktiviteter på schemat. Vi träffades ute i Haninge kl 10.00 för lydnadsträning. Ett lätt snötäcke låg på ängen och temperaturen visade -5 grader, kändes dock mildare idag då det var vindstilla.


Matte har som vanligt ingen koll på bollandet. Hur f-siken ska jag kunna hämta den här har hon tänkt sig?? Ska det här räknas som belöning?


Jag brassade iväg i en budföring och lämnade motvilligt Elin, som hade min boll under armen, för att springa tillbaka till matte. Alla trix är tillåtna är mattes filosofi.


Kox tränar fjärrdirigering utan problem.


Elin och Mirko tränar fritt följ, utan pip..


Efter lydnadsträningen åkte vi vidare ut i skogen och gick ut spår åt varandra. Därefter hem till Susanne för att avnjuta en superb hemgjord köttsoppa i en rasande fart medan hundarna fick vila upp sig i bilarna en liten stund och spåren lade till sig.


Efter lunchen anslöt Petra med Tjejen och Arrak. Här Arrak på väg att gå sitt spår som han klarade utan problem.


Själv fick jag gå det allra roligaste spåret av alla. Elin och Susanne hade gått ut ett spår tillsammans åt mig. Har aldrig gått ett sådant spår tidigare. Ibland hade de gått bredvid varandra och ibland delat på sig för att sedan gå ihop igen. I spåret låg allt möjligt, en leksak (som var så rolig att jag ville ta den med mig när jag fortsatte spåra), en hög köttbullar, en boll, en spårapport, en moccatrasa och på slutet låg Mirkos stora fotboll, en likadan som jag har fast svart och vit. Ett perfekt avslut helt enkelt. Tyckte spåret var så roligt så jag ökade farten hela tiden, visst ju inte vad som skulle komma härnäst.. Elin och Susanne var väldigt nyfikna på hur jag skulle reagera på spåret så de var så ivriga att de nästan sprang om mig i spåret:)


När Mirko hade fått göra sina spårupptag, Kox sitt frispår och vi andra hade gått våra spår var det dags för uppletande. Vi hade vallat av en ruta på 50x50 m. Här gör jag mig redo för att göra några uppletande.


Petra och Tjejen väntar på sin tur.


Mirko in action. Han är helt oslagbar i denna gren. Vi andra fixar kanske två skick. Mirko fixar drygt 15 skick och har saker med sig tillbaka nästan varje gång. Han gillar verkligen det här vilket är otroligt roligt att se.


Klockan började närma sig halv fyra när vi slutligen gav upp aktiviteterna och på nytt begav oss hem till Susanne för att äta middag tillsammans och utvärdera dagen. Vi var alla imponerade av hur duktiga alla hundarna var.
4 schäferhanar (som inte direkt älskar varandra) och en tik fick snällt dela på utrymmet i matplatsen. Inga problem alls, alla höll sig tyst, lugnt och snällt på sin anvisade plats. Kox ligger på andra sidan bardisken och har full koll på alla som invarderade hans hus.


Vi säger stort tack till Susanne som tog initiativet till denna härliga heldag och ställde hus, mat och värme till förfogande. Och jättestort tack till Susannes sambo Erik som dagen till ära gjorde egen hemgjord pizza till oss frusna besökare. Den smakade helt underbart och vi kände oss som om vi var på lyxrestaurang som fick sådan service.


Det är verkligen jätteskönt att vara ute en heldag så här. Är man bara ordentligt klädd och håller sig igång så är det inga problem. Men visst är vi bra trötta nu när kvällen är här. Det ska bli skönt att få krypa till kojs nu!



















Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards