Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Resultatet: En blygsam tävlingsinsats..

Av Elisabeth Björkman - 21 maj 2009 18:34

Bestämde mig till slut för att jag nog inte hade lust att tävla idag. Gjorde någorlunda vad jag skulle men långt ifrån tillräckligt och jag bjöd inte på min bästa sida idag. Berättar mer här nedan, men vill först passa på att tacka Fajsa och Petra som var på plats och hejade på oss och ställde upp som fotografer!


Dagens höjdare (enligt matte): platsliggningen, ett snabbt läggande samt avslutet på apporteringen.

Dagens besvikelse: det fria följet...  och det uteblivna sittandet vid hoppet

Dagens tankeställare: matte måste bli bättre på att motivera mig när hon vill (och inte när jag vill).

Dagens mest förvånande:  att jag satte mig upp i fjärren utan dubbelkommande och att det behövdes dubbelkommando för läggandet i samma moment


Vi börjar med det bästa den här dagen i min mening - badturen jag fick gå iväg på efter tävlingen. Det svalkade skönt i sommarvärmen! 


Och såklart Alva som vi träffade. Hon var där för att tävla LK III.
Vi passar på att säga grattis  också då hon fyller 4 år idag!
Riktigt snygg tjej det här tycker jag!!


Så var det resultatet från tävlingen..


Moment 1 - platsliggning. Det gick lysande och vi fick full pott 10 poäng. Jag var duktigt och låg snällt kvar trots att matte försvann utom synhåll.


Att tävla på Haninge är trevligt, men tillgången till träningsplaner är begränsad och medför vissa problem för mig som behöver lite space att värma upp på. Matte hade velat kasta iväg bollen för att få upp mig i lite tempo, men ett tappert försök att leka med bollen precis innan start  visade sig vara en dålig idé. Det triggade igång hundarna som satt i bilarna att börja skälla, vilket kändes taskigt mot ekipaget tävlade på andra sidan häcken, 2 meter därifrån. Jag hade kommit upp någorlunda i varv innan, men det hann rinna av mig i sommarvärmen då matte tajmade dåligt och vi fick vänta några min innan det var vår tur.


 urk.. ja, då blir det så här.. Att börja lydnadsprogrammet med den här fokuseringen och med den här motivationsnivån var inte skoj sade matte.. och är det tävling så är det, man kan inte gå tillbaka och börja om eller börja leka.. det är bara att köra på..


Någonstans tog det sig visst lite ändå för vi fick 8 poäng trots att det inte kändes bra alls. Matte tyckte det var trist för om det är någonting som alltid fungerar på träning så är det just fritt följ.


Läggande undergång, jag lägger mig snabbt och får 9 poäng, men fokuserad på uppgiften?? Nix..


Inkallade med ställande - 6 poäng . (trodde vi fick 0 poäng pga avståndet, men en titt i protokollet säger 6). Jag levererade ungefär vad matte hade förväntat sig. Ngt sämre men det var mattes fel för vi har tränat ställande lite för nära matte och det är betydligt svårare med ett effektfullt kommandon på längre avstånd. Ser ni spånranden? Där skulle jag ha stannat, ungefär på det avståendet har matte gett stanna kommando på träning så jag blev lite osäker när hon helt plötsligt ville att jag skulle stanna mycket tidigare.


Moment sändande med stå. Rutan alltså, ja precis, vilken ruta??? Jag såg minsann ingen ruta på min plan hur jag än letade. "Nolla" - i dubbel bemärkelse - sade matte! Fast hade jag sprungit raka vägen till rutan och ställt mig så hade det varit en rejäl bonus sade matte. Ville inte chocka matte, vore trist om hon hade svimmat på planen mitt under tävlingsprogrammet.. Ser ni hur jag letar där ute på högerkanten?


Snackade med Alva också. Hon hade inte heller någon ruta på den stora planen där hon tävlade. Hon var lite listigare än mig och ansträngde sig lite mer. Först sprang hon upp på lilla stegen för att spana, såg den inte i alla fall. Då sprang hon upp på den stora stegen för att verkligen kunna överblicka hela planen om det möjligen kunde finnas någon ruta där nere... 


Här kastar matte iväg apporten i nästa moment. Jag har inget att klaga på, jag kollar både intresserat och noga, det ser bra ut.. Heja matte!!


Sedan tycker hon att jag skall hämta den vilket hon får upprepa några gånger. Springer i alla fall dit, men jag har annat i fokus, vad har matte ingen aning om för jag brukar inte bekymra om vad som händer runt om kring oss. Är inte så intresserad av andra, varken människor eller hundar. Men just nu bestämde jag mig för att vara det. Matte hade hoppats att vi skulle få vara på stora planen, då den här lilla planen har väldigt mycket störning runt sig. Men det ska man ju klara av när man är stor kille, så det är ingen ursäkt sade matte.


Bestämde mig efter lite tjat från matte att hämta apporten till slut. Som plåster på såren sprang jag tillbaka med lite fart, det brukar jag inte göra på träning. Förstod att det skulle imponera på matte.


 Satte mig till och med snällt fot och väntade på kommando för att lämna av apporten lite snyggt! Glädjande nog gav insatsen 5 poäng (hon hade räknat med en nolla)! Wow, sade matte! Fast hon uppskattade inte direkt min loja attityd. Fick i alla fall beröm!!


Nästa moment var hopp över hinder - 6 poäng. Återigen en följd av att vara ofokuserad. Det här kan vi ju!!  Hade ingen lust att sätta mig ner. Det händer aldrig på träning sade matte lite bistert. Vi har fått mellan 8 och 10 poäng på det här momentet tidigare..  hopp/sitt/hopp ingår ju i apellen också..


Sista momentet var fjärrdirigering. Jag överraskade matte med att snällt sätta mig upp på direkten båda gångerna. Hon har ju kört mycket ("sitt" - kasta boll, "sitt" - kasta boll). Undrade bara vart min belöning tog vägen??

Blev lite butter och lade mig segt istället. Matte tycker det är märkligt, så fort man får ordning på ett problem så ploppar det direkt upp ett annat problem i stället.


Var så duktig på "sitt" att jag tjuvade lite när hon kom tillbaka. Matte nöjd ändå, föredrog att jag såg pigg ut och satte mig för tidigt framför att jag var seg och låg kvar.. kan man ju förstå.. Fick 8 päng för insatsen. Matte sade att domaren nog måste ha nyst eller något samtidig och inte sett och hört de allt för många dubbelkommandona. Det var väldigt generöst, men nu ska vi ska inte klaga över för höga poäng:) Men man vill ju gärna känna att man har förtjänat dem också..


Totalpoängen blev blygsamma 131 poäng och ett 3:e pris. Nu har vi två val, antingen anmäler matte oss direkt till en ny LKII och ligger i lite med träningen, eller så "tar vi det sen" vilket innebär att vi lägger ner träningen för att ta upp den på obestämd framtid. Vi får väl se vad matte kommer fram till. Det lutar nog åt det förstnämnda för LK II är inte svårare än att vi fixar ett 1:a pris. Och matte vet ju att jag kan, det gäller bara att tajma rätt, enkelt eller hur:) Och med mer träning så ökar säkerheten och då går det på rutin även om det inte är riktigt rätt taiming.


Lite senare på eftermiddagen, när jag hade vilat upp mig och det hade blivit lite svalare ute, fick jag ett sånt där tokryck och massor av energi. Då suckade matte och undrade varför den där energikicken inte kunde ha kommit lite tidigare i dag, så där lagom tajmat till tävlingen:)




 
 
Giah med matte

Giah med matte

21 maj 2009 20:38

Hej!!! Vill bara tala om att jag tassat runt och läst lite igen :)
Du har fullt upp...
Fina bider...
Tror du ska ta en ny täving direkt annars kanske det blir som hos mig...
Min matt tog det sen...
Men det var lääängesen nu och sen dröjer tydligen lääänge...
Nu är matte ringrostig säger hon och får börja om när nu om kommer ;)
Suck...Jag vill oxå tävla!!!

Puss på nosen från Giah.

http://www.belgarhuset.com

 
Elin & Mirko

Elin & Mirko

21 maj 2009 20:38

Vad synd att det inte gick hela vägen! Men jag tycker att du ska göra det förstnämnda, alltså anmäl dej till en ny tävling och på´t igen!:-) bättre lycka nästa gång!/Kram

http://akjasmirko.bloggagratis.se

 
åsah

åsah

21 maj 2009 22:21

det var ju inte så dåligt ändå. Men ibland är det sådär med energin. Man får lära sig vad som måste göras innan tävling för att få upp energin och bästa tävlings känslan. Sen kan man ju lära sig vilka klubbar som har bäst planer man kan värma upp på och var man kan parkera när osv.. Det gör ju ändå endel!

http://vazy-aila.blogspot.com

 
 Anna med flock

Anna med flock

21 maj 2009 23:48

Det kan inte gå vägen jämt, bra ändå att dolda platsliggningen fungerade iallafall. Hoppas du tar nya tag, skam den som ger sig :)

http://timsevimse.blogg.se

 
Ia&Co

Ia&Co

22 maj 2009 07:09

På´t igen bara!! Nästa gång fixar ni det.
Ha en underbar Helg!

http://www.kennelmoneytalks.se

 
camilla känner igen sig

camilla känner igen sig

22 maj 2009 11:09

Jag har sagt det förut men...ÄR hundarna våra syskon??? :D
Hehe det där var ju en kopia av vår förra tävling...men vi fick 139 P.
Hoppas att det går väldigt mycket bättre i kväll!!

Ps nästa gång tar ni det. Kör på bara,det kan bara bli bättre ;P

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

22 maj 2009 13:00

Tja, man kan inte vara på topp jämt! Tycker du gjorde det bra ändå, jag!:)
Hoppas du har en fin helg!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
lOTTA

lOTTA

22 maj 2009 23:47

klart ni ska fortsätta träna nu när ni är på G. hade det vart på kvällen hade han ju helt klart fixat det..:)du skriver så himla bra vtycker jag..jag ler o fnittrar till när jag lär´ser dina inlägg:)jättefina bilder oxå:)ha en fin helg:)

http://juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards