Direktlänk till inlägg 29 juli 2009

Aktivering i Tyresta igen

Av Elisabeth Björkman - 29 juli 2009 23:09

Vi tyckte det var så trevligt i Tyresta igår så vi bestämde oss för att åka tillbaka dit i dag också. Kl 08.00 träffade vi Petra och Co. Petra hann dit lite före oss så hon hade redan hunnit gå ut spår till mig.


Vi tog direktspår som omväxling. Idag blev det ängsspår och jag var laddad inför uppdraget. Här är jag på väg i första vinkeln. Håller bra tempo,men jag går betydligt lugnare fram nu än när jag var yngre, vilket glädjer matte som nu slipper brännsår i händerna av linan.


Stannade snällt vid första apporten som var en vanlig träapport. Den andra apporten var en liten, liten plastgroda och jag stannade snällt vid den också och väntade tills matte kom och plockade upp den.


Såg att tjejen var på väg tillbaka från sitt spår som hon hade fått gå på en annan äng. Kom av mig lite och kom på att jag nog behövde kissa lite (hade bara kissat tre gånger på morgonen vilket är alldeles för lite enligt mig). Egentligen var det bara en ursäkt att få stanna till och spana in Tjejen..  Det är inte hela världen sade matte, vi spårar bara för skojs skull.


Hittade slutapporten också som var en gummihöna som pep. Hade mycket roligt med den en stund. Kul att Petra hade lagt ut lite annat i spåret än de vanliga träpinnarna som matte brukar använda.


Arrak var lika glad över sin boll som han fick leka med när han hade gått sitt spår. Arrak var jätteduktig som med bravur klarade sitt spår trots att det korsade Tjejens spår.


Sedan lekte vi kurragömma igen. En mycket rolig aktivitet. Idag var jag lite mer skärpt än igår då jag virrade jag runt lite och fick jobba på en stund innan jag hittade matte. Busenkelt uppdrag idag, hittade matte på stört båda gångerna trots att hon andra gången försökte göra det svårare genom att tänka lite på hur vinden blåste och gömde sig därefter. Här full fart iväg för att leta rätt på matte som undrade om jag på något sätt hade lyckats se var hon gömt sig eftersom jag hittade henne så snabbt idag.

 

Det visade sig dock att även ängarna (som gränsar till bostadsområdet) tillhörde naturreservatet, vilket matte inte hade koll på. Vi blev dock upplysta om vad som gällde av en förbipasserande hundägare som också talade om att lösa hundar skjuts inom området. Färdiglekt här med andra ord. Åkte vidare bort till Tyresta Gård för en promenad i skogen. Sprang på den här otrevliga typen redan på parkeringen..


Idag provade vi 5 km slingan som till största delen gick genom lite mer orörd natur. Det gällde att se till att lyfta ordentligt på tassarna bland rötter och stenar. Bortsett från att det är nyttigt av flera anledningar att terrängen är kuperad, så är dock det bästa att kuperad terräng avskräcker de flesta. Mötte inte en endast människa innan vi kom ner på den stora leden som är grusad. Där kom människora istället som på pärlband, med hundar, barnvagnar och campingutrusting.


Avslutade med ett hopp på parkeringen. Matte undrar om det är något fel på att hoppa rakt??

 


Kände oss nöjda med förmiddagens aktiviteter. Tiden går fort när man har roligt och 3 tim bara försvann. Här blir jag omklappad av matte, visst har jag varit bra duktig idag? Det tycker i alla fall jag och matte!


I morgon blir det bara en vanlig lugn promenad runt sjön eller nåt, om vi inte ska bege oss ut i svampskogen. Fast det lär vara tomt där nu när ytterligare två svarta svampkorgar har fyllts med "vår svamp" av andra bloggande svampplockare:)


Bara en dryg vecka kvar nu av den underbara semestern. Varför kan man inte ha semester jämt??














 
 
Petra, Tjejen och Arrak

Petra, Tjejen och Arrak

29 juli 2009 23:35

Tack för ännu en trevlig förmiddag! Tackar även för alla de fina bilderna!
Gömma sig bakom höbalar är ju en riktigt rolig aktivering som omväxling som jag kan rekomendera till er andra som läser Elisabeth och Saccos blogg =)

http://www.123minsida.se/arrak

 
Myrra

Myrra

30 juli 2009 11:43

Verkar ju vara jättekul där i Tyresta! Förutom de där ställen där dom skjuter hundar förstås! Det kan dom väl ändå inte göra? Verkar ju alldeles galet!
Apropå kuperad terräng skulle du varit med igår när jag gick (eller snarare klättrade) min längsta promenad någonsin. 4 timmar höll vi på! Slocknade som ett ljus så fort jag kom i mål!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

31 juli 2009 00:38

Läbbiga typer det där, både dom som skjuter hundar (men det vägrar jag att tro på!!!) och den där som ålar sig fram!
Kul har du haft det i alla fall.
Tyrestaområdet är så fint säger matte - hon minns det ganska bra fast hon inte varit där på 25 år!!!

http://www.belof.se

 
Fam Dollar

Fam Dollar

31 juli 2009 17:39

Nä nu kan du få gå ut och plocka resten av svamparna. Vi vill inte ha mer. ;0)
Vi har varit i dom Sörmländska Skogarna idag...
Nu snackar vi inte bajspåsar,,,,,,vi snackar
ICA-pappkassar!!!!! ;o)
Må gott!!!!!

http://www.kennelmoneytalks.se

 
 Anna med flock

Anna med flock

31 juli 2009 19:24

Härliga bilder som vanligt. Kul att spåret gick så bra, kul hälsar Tim med annat än dom tråkiga pinnarna i spåret.

http://timsevimse.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards