Alla inlägg den 14 juni 2007

Av Elisabeth Björkman - 14 juni 2007 18:44

Ja, då har vi äntligen kommit över tröskeln och klarat av vår första tävling. Det var väl ingen lysande start direkt, med en hel del 0:or, men vi tar lärdom av misstagen och satsar på ett bättre resultat i augusti då vi är anmälda till ytterligare en lydnadsklass 1 tävling. (Jag är glad att vi debuterade i en lydnadsklass och inte med apellspårstävling). Så till den bistra sanningen - Hur gick det?
Platsliggningen - som jag trodde Sacco skulle klara galant blev det en 0:a på. Sacco reste sig och gick efter mig i samma sekund som jag lämnade honom. Som tur var störde han inte någon annans platsliggning.
Tandvisningen - vilken höjdare! Lättförtjänta 10 poäng då Sacco snällt lät sig visiteras i munnen.
Linförighet - Jag hade inte koll på att det var kopplets fulla längd som gällde. Fick en 0:a för att kopplet var för kort. I övrigt var momentet kanske inte någon höjdare då han tittade en del på tävlingsledaren som gick med runt på planen och kommenderade. Dessutom nosade han i backen vid något tillfälle och drog till i kopplet. Annars ingen katastrof i alla fall.
Läggande - Här får jag skylla mig själv som började trixa med momentet två dagar före tävlingen. Ett moment som har suttit kanonbra under en lång tid och som alltid fungerar annars fungerade inte på tävlingsdagen och Sacco lade sig inte ner som tänkt på kommando. Så här i efterhand hade det varit bättre att upprepa kommandot än som nu återgå till en stående hund. Ytterligare en 0:a till protokollet.
Inkallande - Fungerade bra. Sacco lite glad i hågen tog ett litet extra skutt när han skulle sätta sig fot vilket resulterade i kommentaren "dåligt avslut". 8 poäng fick vi för insatsen.
Ställande - fungerade bra men flyttade sig något steg bakåt när han skulle återgå till sittande. 7,5 poäng blev det i alla fall.
Apportering - En 0:a som väntat. Sacco gillar inte att hålla apporten. Vi får prova någon ny variant för att lära in detta.
Hopp över hinder - Gick över förväntan och gav 8,5 poäng.
Helhetsintryck - 6,5 poäng, inte så lysande, men dock godkänt.
Vi tröstar oss med att vi trots den stapplande insatsen kom på en 7:e plats av 10 startande. Hem till kammaren för att fortsätta träningen!

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards