Alla inlägg den 9 januari 2010

Av Elisabeth Björkman - 9 januari 2010 17:05

Dagen har ägnats åt att städa undan julen. Den är så välkommen när den är i sitt antågande, men inte utan att några veckors julstök och och tomtefnatt räcker för att täcka i alla fall mattes behov av julstämning. Nu finns inte en röd duk eller tomte kvar så långt ögat når här, endast något litet granbarr som envist vägrar låta sig städas undan är kvar. Nu får allt ligga nerpackat i väntan på nästa jul då vi precis som vanligt med spänning kommer att se fram emot den analkande julen. Men som sagt, nu väntar vi bara på att våren skall göra entré, med påskägg, påskris och allt annat som hör påsken till. Men först får vi nog snällt ge oss till tåls tills Kungen Vinter känner sig nöjd med sitt besök för i år.


När vi kom tillbaka från förmiddagspromenaden sken solen och jag som gillar att vara ute ville såklart fortsätta att njuta utomhus. Matte, som är en förstående sådan, lät mig få som jag ville under förutsättning att jag inte blev nedkyld. Hon släpade ut min bädd på verandan och satte på mig täcke och sade att nu kan du få ligga här en stund. Hon hann väl inte mer än in genom dörren förrän jag smög mig iväg från bädden och gjorde min egen bädd i snön. Kallt och skönt tycker jag.   

  


Det blev ett herrejösses liv på matte när hon upptäckte det. Det är en sak att vara ute i kylan när man är i rörelse och en helt annan femma att ligga still när det är mer än -10 grader ute skällde matte och kommendera mig tillbaka till min bädd. Du får gå in och lägga dig om du inte ligger kvar hotade hon. Jag låg därför snällt låg kvar i min bädd, i alla fall tills matte var på rätt sida om dörren igen, dvs på insidan.

  


När matte sitter vid datorn har hon sällskap av fåglarna utanför fönstret som frossar i maten som husse har sett till att de små liven har tillgång till. Massor av mat går det åt för att hålla liv i alla fåglar när det är så här kallt. Helt klart uppskattat, både av fåglarna och av oss åskådare som får njuta av att beskåda de vackra dunbollarna.

  


Genom fönstret hade matte även koll på mig och husse när vi vandrade iväg över isen lite senare. Husse hade den goda smaken att gå åt andra hållet av sjön, man vill ju inte bli uttråkad.

  



Medan husse och jag var ute på äventyr återvände matte till att städa undan den allra sista tomten. Den kommer dock inte tillbaka nästa jul.

  











Av Elisabeth Björkman - 9 januari 2010 11:12

Vi börjar med att tacka Dollar för upplysningen om att Skogens Konungar vi träffade var fredligt sinnade:) Känns skönt att veta att det inte fanns någon som helst anledning till oro! Uppenbarligen fick vårt möte med dem åtminstonde en av dem att vakna på fel sida. (vi hoppas såklart att vi inte har något med detta att göra)! http://www.expressen.se/1.1836080


Kung Vinter har, precis som i januari förra året, anlänt med besked. Kl 09.30 hade solen vågat sig fram och temperaturen hade stigit såpass att den visade "bara" minus 18,7 grader, vilket fick matte att efter en kvarts påklädning ge sig ut med mig i hasorna.


Trots att vi bor endast ett stenkast från Stockholm City, fick vi uppleva gnistrande vit, orörd snö där ingen annan har gått. Det känns helt fantastiskt! Inte kan man sura en sådan här dag, trots kylan.

  


Lite kallt om nosen kanske, men va sjutton. Kom igen nu matte så busar vi!

     


Hittade en liten snöboll att leka med.

  


Den plogade isbanan var dock lite i halaste laget för mig och jag kände mig inte helt bekväm med läget.

  


Tjoho!! Tog ett snabbt hopp därifrån till andra sidan snövallen där isen var snötäckt och betydlig mer promenadvänlig i mitt tycke.

  



Märkligt (?) nog var vi helt ensamma ute på isen. Med en plogad bana, flera km lång, helt för oss själva, nästintill utanför husknuten kunde vi inte annat än att  njuta i fulla drag av denna fantastiska dag. Dessutom är vi lediga och vi kan glädjas åt det novembertunga, grå molntäckets frånvaro och att alla mörka, regniga och leriga promenader nu är ett minne blott. Nä, inte gnäller vi inte!! Vi njuter!!!



Lillhusse Kims klass hälsar genom deras logg från sydligare breddgrader att de flesta i klassen börjar få "sjöben" och att ingen längtar hem trots att de efter första dygnet till havs kläckte citatet "- vi är som små spädbarn igen, vi äter, sover och kräks":) De nyfikna kan läsa mer på skolans seglingslogg: http://www.segling-ml.se/ (klicka sedan på loggböcker), kanske har någon ungdomar i åldern när det är dags att välja gymnasium nu. Kim har under hela skoltiden varit otroligt nöjd med sitt gymnasieval, natur med marinbiologiinriktning, så vi kan varmt rekomendera Marina Läroverket till dem som ev är intresserade. Med denna fantastiska segling som avslutning på skoltiden så får de alla med sig många underbara minnen för resten av livet.
Bilden är från en av gårdagens upplevelser.

  



Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards