Direktlänk till inlägg 24 juli 2009

Bravo matte!!

Av Elisabeth Björkman - 24 juli 2009 13:36

Började dagen med en skogspromenad. Målet var egentligen ett lydnadspass på klubben, men dessförinnan skulle vi ta en liten kortare runda i skogen och kanske, kanske hitta lite svamp. Laddad inför uppdraget som svampplockare hade matte med sig en stor svampkorg (läs hundbajspåse) gott humör, brinnande entusiasm och lite överbliven rådjursstek som belöning till mig om vi skulle lyckas hitta några kantareller. Den korta promenaden blev lite längre än planerat och efter 1,5 tim traskande kors och tvärs genom skogen kände sig matte nöjd. Pinsamt lite i jämförelse med Sigges 54 liter. Det blev inte ens 54 st, eller 5,4 liter. För att vara ärlig inte ens 5 dl, men den digra skörden räckte till 3 st otroligt smarriga svampmackor:)


Själv har jag börjat förstå att det ger belöning att nosa på dessa små gula saker. Har inga planer på att leta upp dem själv, fungerar kanonbra att matte letar upp dem, ber mig leta och när jag nosar på dem får jag en liten bit kött. Varför överanstränga sig??


Matte plockade dessa också, men när hon rensade så upptäckte hon att de inte såg ut som de andra kantarellerna så hon vågade inte äta dessa. Kollade svampskolan på nätet och det ska ju inte finnas några giftiga svampar som går att förväxla med kantareller, men man vet ju aldrig. Kanske är det kantareller ändå, trots att de är ljusare och foten ser lite annorlunda ut??


När vi gick där i skogen och lunkade kom det helt plötsligt en stor, svart hund framrusande i full fart mot mig, skällde aggresivt, morrade och försökte hoppa på mig. Eftersom den inte stannade ställde sig matte ivägen och körde ett knä i bröstet på den när den hoppade mot mig. Jag blev inte så glad jag heller över påhoppet, visade tänderna och talade om att jag minsann kan försvara mig om det behövs. Det visade sig senare att det var en tik som inte var så aggresiv som den gav sken av, men det kan man ju inte veta när den kommer framrusande så där och matte ville inte ha något hundslagsmål. Otäckt var det, men den här gången slutade det väl tack och lov. Hade det varit en aggresiv hanhund som matte först trodde så hade det nog inte slutat lika väl..


När vi kom tillbaka till klubben körde vi lite lydnad, men jag var inte alls på humör. Kanske var det incidenten i skogen som tog musten ur mig för när jag kom hem sedan sa matte att jag såg jättetrött ut.. Vi får ta nya träningstag en annan dag. Hade nog varit bättre att träna först och ta svampletandet efteråt, men vi skulle ju bara ta en kort sväng i skogen var det tänkt från början..





 
 
Sigge

Sigge

24 juli 2009 14:53

Svamphunden kommer rusande till räddning.
De på sista bilden är Blek kantarell.
Såna som jag och matte plockar tonvis av nu.
Den är nästan godare än den vanliga gula.
Bara blekare i färgen och kraftigare.
Blir alltså mer mat på varje svamp!

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

25 juli 2009 11:31

Tur att du har en modig matte som du kan lita på!
Precis så där långt har jag kommit också i min kantarellhundskarriär! Matte letar rätt på svampen - sen luktar jag och får godis! Perfekt!:)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Sigge

Sigge

25 juli 2009 19:35

Hälsa din matte att hon har mail om Skottvång

http://svamphunden.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards