Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Söndagsutflykt till Haninge & nykomlingen Luke

Av Elisabeth Björkman - 29 juni 2009 18:54

Började med att träffa Petra, Tjejen och Arrak strax efter kl 07.00 både lördag och söndag morgon för att spåra på de nyslagna ängarna. Näst intill outhärdligt varmt redan så dags. I lördags åkte vi sedantill klubben för att träna lydnad. I söndags däremot avvek vi efter spåret för en söndagsutflykt till havet. Vi kom iväg lite sent, men efter att ha plockat upp mattes svärmor på vägen så kom vi fram till Gålö vid 12-tiden. Skulle ha åkt till Södersve på Ingarö, men ändrade oss då vi ville vara på den säkra sidan då Gålö har hundbad.


Åkte visst till fel badplats trots allt för väl framme så fanns det skyltar om att pälsklädda fyrbentingar inte var välkomna. Smög upp i skogskanten och hoppades att ingen skulle ta illa upp. Träffade den här söta 9-åriga damen som desstutom höglöpte. Hon gillade visst mitt sällskap där i skuggan. Själv brydde jag mig inte så mycket om henne trots löpet.


Fyllde en viktig funktion och vaktade matsäcken så ingen gick förbi och snodde den. Såg inga tjuvar och kunde ta det lungt och överblicka badområdet i stället.


Efter en timme så blev det skugga även nedanför berget och jag lade mig tillrätta i gräset. Nöjd att jag fick följa med då matte var lite tveksam pga värmen. För säkerhets skull hade hon tagit med paraplyn till mig, men eftersom jag inte behövde dem lade lillhussarna glatt beslag på dem i stället.


På väg hem från Gålö stannade vi till en snabbis hos Zebban. Konstaterade både förvånat och glädjande att de hade kört Zebbe i torktumlaren och att han därmed hade krymt avsevärt. Han hade inte alls samma pondus som vanligt. Mycket trevlig överraskning!


Oooops! Det dröjde dock inte många sekunder innan jag insåg mitt stora misstag. Han hade inte alls krymt, eller så hade han genomgått en blixtsnabb förvandling när jag vände ryggen till, som Hulken ni vet. Zebban var snabbt på plats och studerade mig som vanligt på alldeles för nära håll enligt mitt tycke.


Det var då poletten ramlade ner hos mig. De har blivit två!!
Jag insåg snabbt att jag går en tuff framtid till mötes, jag kommer att få två personliga polisinspektörer som hänger över mig, redo att sätta dit mig om de kan.


Den lilla var väldigt inställsam, gosade och låg på rygg, här i Kims knä. 


 Det pjoskades ordentligt. Alla tyckte han var SÅ fin, SÅ len, SÅ mysig och luktade SÅ gott.  Bestämde mig för att kolla av det sistnämnda. Instämmde inte, tyckte inte alls att han luktade gott.


Jag ville gärna ha min flock för mig själv så jag kröp ihop bredvid Tobbe så jag kunde se till att den lilla inte lade beslag på honom också. Sådana här småttingar har krokodiltänder sade matte och i nästa sekund fick jag känna av dem då han försökte äta upp mina tassar.


Jag talade om för honom vad som händer om han gör om det och bad honom nogsamt att spana in mina tänder. Han lyssnade och studerade dem både intresserat och uppmärksamt. Tror ni budskapet gick hem? Icke! Det gick inte lång stund förrän han tog tag med tänder i min svans. Helt ofattbart!! Jag bara undrar, har dagens ungdomar ingen respekt alls för oss lite äldre??


Förlåt, pep han och till och med jag smälte när jag fick den här blicken.


12 veckor gammal är han Zebbans lilla Luke, döpt efter familjen Macahan.


Efter att ha lyssnat väldigt länge på hur söt och go han är så orkade jag inte höra mer utan hoppade in i bilen i stället. Jag då? Jag är väl också söt och go??


Ja, ja, det är bara att gilla läget och självklart hälsar vi honom välkommen till familjen! Måste säga att jag tycker Zebban är tålmodig som accepterar att Luke biter sig tag i hans öron och hänger i svansen på honom. 


Fick en sen kvällspromenad med bad i Ågesta på kvällen när det hade blivit lite svalare ute. Träffade en mycket trevlig Rhodesian Ridgeback tik och vi hade mycket skoj en stund. Badade tillsammans och jagade varandra genom skogen. En mycket trevlig avslutning på dagen.














 
 
Gazton

Gazton

29 juni 2009 22:55

Tycker synd om dig som kommer att få Luke hängandes i pälsen. Å näääää dom har ingen respekt för äldre alls dagens ungdommar. Dom är hemska!

http://gaztons.wordpress.com

 
 Anna med flock

Anna med flock

30 juni 2009 09:21

Han var ju jättesöt den lille men jag kan förstå att du får fullt upp med två st att hålla reda på när du är på besök framöver. Tim hälsar att han tycker valpar är lite läskiga och jobbiga, roligare när dom är lite äldre och inte riktigt lika klängiga.

http://timsevimse.blogg.se

 
Myrra

Myrra

2 juli 2009 20:47

Ja, fy 17 för såna där småttingar som inte har något hyfs alls! Den där lille parveln såg ju rätt respektfull underdånig ut på bilder men jag vet nog att skenet kan bedra. Själv blev jag jagad och utskälld av en av dagmattes hemska monstervalpar idag.Pinsamt

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Sigge

Sigge

2 juli 2009 22:01

Vilken sötnos han är lille Luke!
Alltsp det är mattes åsikt jag uttalar mej av princip aldrig om andra hanar.
Blir han för jobbig säjer matte att hon kan tänka sej att ta hand om honom.
Äsch, hon har värmeslag och svammlar hoppas jag1

http://svamphunden.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards