Direktlänk till inlägg 14 juni 2009

I regnet vi gick och vi gick...

Av Elisabeth Björkman - 14 juni 2009 09:36

Igår skulle bilen till bildoktorn för byte av några icke fungerande delar. Eftersom det enligt väderkartan skulle vara mulet (men inte regn) bestämde sig matte för att tillbringa en heldag i skogen med mig medan vi väntade på att bilen skulle bli klar för att slippa åka fram och tillbaka för att hämta och lämna den.

Vi började med ett fikastopp hos Affe och Petras föräldrar där vi slog oss ner för en pratstund på deras mysiga inbyggda uteplats medan vi väntade på att Petra, som också skulle följa med på långtur, skulle komma hem från jobbet. Tyvärr missade matte att ta kort när jag provsov Affes favoritplats. Väldigt trevlig var det i alla fall. Vid 12.30 kom Petra, Tjejen och Arrak och vi gav oss iväg. Det började bra och vädret höll sig som utlovat - mulet.


När vi kommit en bit in i skogen gjorde vi ett stopp och körde lite uppletande. Här sitter vi och väntar på att få komma igång. Vi är alla laddade upp till öronen:)


Ett lätt duggregn gjorde oss sällskap när vi gick vidare ner mot sjön. Blev törstig och stannade för att dricka lite vatten. Tjejen och Arrak, som gick först, blev genast oroliga när de hörde att jag stannade till och vände sig om för att kontrollera att de inte tappade bort mig. Det var omtänksamt av dem tycker jag.


Väl framme vid sjön slog vi oss ner och jag fick vakta träd medan matte gick ett spår åt mig. De andra tog skydd under ett träd för att komma undan regnet som envist duggade vidare.



Medan spåret låg till sig dukade matte fram lite picnic. Arrak tyckte att det såg väldigt gott ut med laxbaugett och hade gärna velat smaka lite. Som tur var tappades både ett salladsblad och en gurk- och tomatbit.Tyvärr inte en endast laxbit på marken..


Själv var jag lite putt som fick vakta träd en bit bort och varken fick ligga på picnicfilten eller vara med och bevaka vad som ramlade av baugetterna. Orättvist tycker jag och passade på att lipa lite när jag trodde att ingen såg.


Fick gå mitt spår sedan. Det gick väldigt bra idag sade matte som var nöjd med att jag markerade alla apporter.  Vi packade ihop efter oss för att gå vidare till Haninge brukshundsklubb. Det visade sig vara städdag där så vi bestämde oss för att gå vidare. Såg dess två små fågelungar i gräset precis vid klubben. Ser ni båda två? Den ena flaxar med vingarna och den andra, med gul nacke sitter precis nedanför. Vi hoppas att de klarar sig.

Vid 15.30 var vi tillbaka vid Åbylund och matte och jag gick vidare på egen hand. Det envisa duggandet var nu lite mer ihållande och vi började bli ganska blöta, men det var skönt ändå att strosa runt i skogen. Efter ett telefonsamtal till bilmeken visade det sig att det tydligen hade strulat till sig och att det skulle ta längre tid än beräknat att få bilen klar. Vi vände då om och tog pendeltåget hem. Det blev i alla fall en tur på nästan 5 timmar och matte, som hade gummistövlar på sig, fick skavsår på fötterna och var kall och frusen. Själv var jag jättetrött och längtade hem jag också. När vi kom till tomtgränsen hemma satsade jag mina sista krafter på en språngmarsch uppför backen fram till entrédörren. Åh så skönt det var att få krypa upp i soffhörnet (jodå, ni läste rätt, jag har med husse och mattes godkännande mutat in ett soffhörn som mitt).


Vi säger tack till Petra, Tjejen och Arrak som snällt gjorde oss sällskap trots regnet!



Avslutningsvis vill matte ge en eloge till Tobbe som var så snäll i torsdagskväll. Matte smet i väg med mig efter jobbet och lade spår och sedan tränade vi lydnad på klubben med Petra, Tjejen och Arrak. När vi sedan kom hem strax före kl 21.00 var matte både trött och hungrig.Tobbe hade då först tagit moppen till affären för att handla och sedan gjort världens godaste middag, pannbiff, färskpotatis, stekt lök, broccoli. Allt väl inslaget i folie för att hålla sig varmt tills vi kom hem.  Aldrig har väl en middag smakat så bra som denna! Tack Tobbe - du är en riktig pärla!!


Idag har jag inten lust att gå ut alls, ligger kvar i min bädd och tittar åt andra hållet när matte öppnar ytterdörren... ligger och väntar på att husse, som har varit på Gotland och åkt hoj, ska komma hem och pyssla om mig lite.


Ha en bra dag allesammans och hoppas att ni inte regnar bort!
















 
 
Petra, Tjejen och Arrak

Petra, Tjejen och Arrak

14 juni 2009 12:55

Vi tackar för en trevlig eftermiddag och smarrig laxbaguett!

http://www.123minsida.se/arrak

 
Gazton

Gazton

14 juni 2009 19:58

Ha ha...gillade din lipande bild...

http://gaztons.wordpress.com

 
Ingen bild

Sandra

15 juni 2009 09:30

Hallå!
Hoppas allt är bra med er och att ni inte regnat bort i detta skit väder. Jag och Mac håller på att flyta bort här hemma, så himla less på detta väder.
Mac har haft magsjuka i natt, så jag är jätte trött och stackars Mac han är också helt slut och urlakad! Hoppas att det snart går över så han kan bli som vanligt igen. Det måste dock vara nåt han ätit för det andra lilla livet Lovisa mår toppen...

Vad sägs om en promenad eller lite spår framöver? Jag jobbar mitt sista pass imorgon natt och sen har jag semester! :)

Hälsningar Sandra och Mac

 
Myrra

Myrra

15 juni 2009 19:12

Oj, det var verkligen en riktig heldag det där, Sacco! Inte mer än rätt att du fick krypa upp i ditt alldeles egna soffhörn efter allt spårande och grejande! Jag tycker förresten Arrak har en väldans snygg näsa, hihi!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Timse med flock

Timse med flock

16 juni 2009 10:55

Låter som en ypperlig dag trots regn... matte hälsar att hon är imponerad av att ni var ute så länge i skitvädret, hon menar att hon nog skulle ha varit för lat för det.

http://timsevimse.blogg.se

 
Kasper

Kasper

18 juni 2009 18:11

Tycker att dom kunde ha tappat med lite större urskillning... :)
Fin dag ändå-
Matte och jag önskar er en fin midsommar - trots troligt skitväder!!

http://www.belof.se

 
Sigge

Sigge

18 juni 2009 19:15

Ha en rikitgt bra midsommar alla två och fyrbenta!

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
 Anna med flock

Anna med flock

20 juni 2009 21:55

Hoppas ni haft en trevlig midsommardag och att resten av helgen blir mysig :)

http://timsevimse.blogg.se

 
Gazton

Gazton

21 juni 2009 00:11

Trevlig midsommar önskar Avesta

http://gaztons.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards