Alla inlägg den 13 juli 2008

Av Elisabeth Björkman - 13 juli 2008 23:18

Så har då äntligen mattes semester börjat. Matte verkar väldigt nöjd så det innebär säkert något roligt. Eftersom vi ska vara hemma under semestern så blir det istället lite dagsutflyker. I morse blev jag väckt tidigt och det packades ryggsäckar, handdukar och vattenflaskor. Sedan bar det av med bil till Lillsved som ligger  ute på Värmdö.

Vi var osäkra på hur lång tid det tog att köra till färjan så vi kom dit i väldigt god tid. Det gjorde inget för då hann jag springa av mig på stranden, leka kurragömma med matte och sitta på bryggan och njuta med övriga resesällskapet. Matte trodde det skulle vara massor av folk på bryggan, men vi var helt själva.


Nedan jag själv, Tessan, husse, svärmor och Tobias. På bilden saknas Lillen och Dennis. Matte håller i kameran.. det blev visst väldigt många bilder. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord men ni får en väldig massa bilder nedan ändå för vi gjorde så mycket under dagen som är svårt att beskriva utan bilder.


 Så kom då äntligen båten. Båtpersonalen påpekade att man skulle fälla upp en markering om man ville att de skulle stanna till vid bryggan. Vi skyllde på att vi var 08:or och inte fattar någonting om båtlivet så vi blev förlåtna:)
Jag kan intyga att det paddlades rätt frisk i kanoten..


Det blåste friskt under båtresan som tog ca 50 min.  


 Efter en halvtimme var vi framme vid Svartsö, brygga Ahlsvik, men vi skulle längre bort på ön och fick åka med en bit till. De små brygghusen kan man hyra (hund får följa med). Det kostar 450:-/natt och hus (2-4 bäddar, mycket enkel standard). Fanns tyvärr inte några lediga, annars hade vi gärna stannat en natt.


Passerade den här fågelholmen, ser riktigt spöklik ut..
Fåglarna har tagit död på hela holmen.


Så var vi då framme i Skälsvik som inte är så mycket mer än just bara en brygga. Målet var Svarstö Herrgårdspensionat där vi skulle äta brunch.


 Trevlig promenadväg med bla härliga körsbär och vacker natur.


Svarstö Herrgårdspensionat, vacker beläget med strålande havsutsikt. Även här får man ha hund med sig men när vi väl hade bestämt oss för att vi ville stanna kvar en natt var hundrummen slut också här. Tror det kostar 375:-/p om man har med sig eget sänglinne.



Lunchbuffén satt fint efter båtresan. Själv fick jag smaka lite rostbiff som Tobias hade tappat i marken. Matte tyckte det var väldigt märligt att just rostbiffen gled av tallriken två gånger (men inte de halkiga ägghalvorna). Själv tänker jag inte ifrågasätta saken...

Efter lunchen njöt vi av den vackra utsikten på väg till nästa mål.


Det tog tid att ta sig fram då det fanns hur mycket smultron som helst längs vägen. Matte säger att det inte finns något mer somrigt än smultron som träs på strå. Här Dennis med resterna av ett av sina strån.


Mål 2 var den lilla insjön "Storträsk", där var betydligt varmare och skönare än i havet. Jag fick stora bekymmer när jag insåg att det var fler än jag som begav sig ner i vattnet - samtidigt. Beskyddarinstinkerna kom fram direkt, här måste livräddas!!


Tobias ser ut att behöva min hjälp, jag siktar på näsan som verkar vara det enda som går att dra i... han måste genast dras in på grundare vatten på något sätt.


Matte hojtade något om att jag såg ut att dränka Tobbe istället...


Här blir jag bortknuffad, otacksamma typer som inte vill ha hjälp!


Sedan fick jag ha landvakt istället. Kände mig som en livvakt i Baywatch!
Mycket viktigt uppdrag som jag skötte helt prickfritt. Jag släppte inte de badande med blicken för en sekund!


Mellan varven blev det lite livat i vattnet vilket genast måste undersökas så att det inte var någon som behövde min hjälp.


När alla äntligen hade kommit upp ur vattnet och jag kunde koppla av en liten stund blev jag väldigt trött och bäddade ner mig på handdukarna. Matte muttrade något om att det var hennes plats och att hon inte hade tagit med någon handduk till mig. Helt ofattbart!


Efter en stunds vila gick matte och jag och kollade in fåren som betade i en hage precis intill badplatsen (där vi för övrig var alldeles själva).
Jag hade bra gärna velat velat prova på jobbet som vallhund, men matte tråkmåns sade att jag inte fick.


Efter några timmars badande begav vi oss mot färjelägret. Denna gång till Ahlsviks brygga då vi tyckte att det såg mysigt ut där. Det var en skön promenad dit. En bil körde förbi, annars var det bara cyklar och flakmoppar. Ön är inte så stor, bara 14 km lång.


Mötte dessa underliga varelser på vägen till bryggan också. När Tobbe såg dem på håll, innan han såg dem ordentligt, ropade han -"kossor, eller dj...ligt stora får":)


Väl framme vid färjelägret åt de andra glass, själv var jag bra trött vid det här laget. Matte säger att det syns på mina öron som får ett horisontellt läge då:)  Visst finns det en viss likhet med bilden ovan? (inte min kommentar)


Det var inte bara jag som var trött...


Vi satt där i solskenet och bara njöt av svensk sommar när den är som bäst.
Här Lillen och Dennis.


Vaknade till liv när det drog ihop sig till att gå ombord på båten igen.

Dock ett högst kortvarigt tillstånd. Behöver jag säga att jag är rejält trött efter den här dagen? Nu ligger jag och snarkar och skall så göra hela natten.










Av Elisabeth Björkman - 13 juli 2008 22:59

Veckan som gått har matte jobbat men husse har haft semester så vi har varit ute på långa härliga promenader på dagarna. På kvällarna har matte tagit över och då har det blivit träningspass och en och annan långpromenad till. I tisdags var vi och tränade för Ingela, det blev en del träning på framförgående och med apporten.

I fredags kväll var matte och jag på långpromenad med Elin och Mirko runt Flatensjön. Matte och Elin tyckte att vi var kanonduktiga då vi fick gå lösa båda två tillsammans den här gången utan att ställa till ens det minsta groll. Väldigt skönt tyckte vi allihopa. Det gick väldigt bra och vi utvärderade löptiksfläckar tillsammans hela promenaden.
Efter promenaden fick jag en jättefin leksaksigelkott som pep (jag tuggade nog lite för intensivt på den för det gör den inte längre).  Tror att jag fick den för att jag vaktade Mirkos leksaksback när han var på semster. Passade på att räkna alla saker noggrant när matte var där och vattnade blommorna.

I lördags var det träning igen och sedan en trevlig promenad längs 3 km slingan med både Mirko, Tjejen och Arrak.


Här lite bilder från i lördags. Vi tränade lite på "stegen". Arrak och jag höll oss till nybörjarstegen.


För både Mirko och Kox var det dags att avancera till högre höjder.


 




Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards