Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Bjudit mig på kost och logi

Av Elisabeth Björkman - 17 oktober 2009 23:22

Som Sigge skulle ha uttryckt sig så har jag så att säga bjudit mig på mat...

Ligger därför på minussidan för stunden, jag får fundera ut vad jag skall göra för gott för att komma på plussidan igen.. Anledningen till att jag inte är så poppis började med att Tobbe lagade mat. Kyckling med ris och till det en smaskig curry- och äppelsås. Tyckte att det luktade väldigt gott, tror ni jag fick smaka? Icke!


Kim, som varit på mässa i Jönköping (grodbeståndet i terrarierna har utökats ytterligare), kom hem sent och åt därför efter alla andra. Han värmde maten, ställde den ljuvligt doftande maten på soffbordet (som är väldigt lågt och i lagom noshöjd för mig) tog två tuggor men kom sedan på att han skulle släppa in den nya grodan i terrariet först. Jag, som låg och sov (med ett öga öppet), kunde konstatera att där stod en övergiven tallrik med mat. Eftersom matte alltid säger till grabbarna att de inte ska slänga mat, utan se till att ta lagom portion för att tallriken skall bli tom, så bestämde jag mig för att hjälpa Kim så han inte skulle få skäll av matte (min version).

Kim höll på att få skäll i alla fall då matte undrade om han trodde att hans tomma tallrik skulle vandra iväg till diskmaskinen på egen hand. Hon fick till svar att han inte hade ätit än och matte noterade fundersamt  att kniven  låg på golvet tillsammans med lite riskorn. Det var då jag insåg att det nog var bäst att smyga ut och gömma mig i hallen innan matte lade ihop 1+1. Tyvärr räknade matte väldig snabbt och jag hann inte lägga på den oförstående minen... ja, ni kan säkert räkna ni också så jag behöver inte berätta vad matte sade..


Den här portionen kyckling med ris och curry bjöd jag mig på. Ja inte just den här, utan en likadan portion (fast större). Som tur var fanns det ytterligare rester så Kim kunde värma en ny till sig.

  


Så här såg det ut när jag hade bjudit mig själv på lite mat.. Matte undrar om hon ska bädda åt mig utomhus i natt..

Hon misstänker att jag kommer få vissa magrelaterade följdeffekter som kräver en del vistelse utomhus under natten. Vi får väl se.. Matte undrar för övrigt vad det har tagit åt mig. Har aldrig någonsin rört något som har stått på bordet tidigare, inte ens om det har stått kvar över natten. Dessutom säger hon att jag är vansinnigt kräsen, ratade t o m oxfile på nyårsafton tidigare. Men tillfället gör tjuven sägs det..

  


Efter maten skall man ta det lungt brukar matte säga. Jag är självklart snäll och gör som matte säger.

Hon undrade vart jag hade tagit vägen och ja, vad ska man säga.. bilden får tala för sig själv.

Noterade att Tobbe bäddade rent i sin säng så när han var klar var jag ju bara tvungen att provsova.

Har hört matte säga att man sover extra gott i renbäddade sängar... kan inte annat än instämma.

  


En som ligger på plus är däremot husse. Vår dammsugare gick sönder för ett halvår sedan eller så. Som tur var fick vi låna en dammsugare av Anders och Matilda som bor i torpet, tills centraldammsugaren installerats (den följde med när huset kom år 2004). Eftersom vi fick låna en annan så behövde ju inte centraldammsugaren installeras klart just då, det kan ju göras en annan dag...  Häromdagen blev vi dock av med den lånade dammsugaren och matte hotade med att gå och köpa en ny. Det fick husse att ta tag installationen igen  och denna gång även slutföra den. Efter några timmars arbete så fick husse testa och han blev så här glad när den fungerade (matte också för den delen).

  


Så nu kan vi dammsuga igen tack och lov. Matte, som tidigare var tveksam till centraldammsugare och tyckte att en vanlig fungerar alldeles utmärkt, är nu efter en veckas test supernöjd. Det är otroligt skönt att slippa släpa runt på dammsugaren hängandes efter sig över trösklar och runt hörn. Att dammsuga trappan är numera superenkelt och man slipper släpa den otympliga klumpen mellan våningsplanen då det finns en slang på varje plan som lätt  plockas fram vid behov. Dessutom är den otroligt tyst så ingen störs när den är igång, men framförallt så spottar den inte ut något damm i huset, vilket också är anledningen till att matte gick med på att ha en centraldammsugare. Både husse och Tobbe är allergiker så av den anledningen är det superbra.


Nu är det nattinatti. Imorgon ska vi försöka ta oss runt och se vad ni andra har haft för er sista tiden..

















 
 
Timse med flock

Timse med flock

18 oktober 2009 11:09

Förstår att du hade svårt att motstå frestelser så nära, klart man måste hjälpa till och äta bortglömd mat ;)

Duktiga ni är som har tävlat!, matte traglar med att få Ina så säker så att hon ska kunna starta henne i en etta, det hänger mest på om hon skulle klara tandvisningen utan att bli dikskad eftersom främmade folk är äckliga och ska skällas ut innan man hunnit kolla av dom (inte optimalt på tävling hälsar matte)

Fin du var i ditt nya täcke, jag har ju också täcke när det är kallt och i bilen, är skönt nu när det blir kyligt...

http://timsevimse.blogg.se

 
Giah

Giah

18 oktober 2009 11:59

Javisst var det kul med besök av Tim :) Ina såg jag inte mycket av våra mattar tyckte det var bäst så...Men Dahro blev förälskad...Ina var inte riktigt lika förtjust när han blev för närgången...Men han längtar redan till nästa besök ;)

Ja Tim var större än jag och matte trodde!!! Men superstilig!!!! Och jag är nog mindre än du tror...Sigge med...Han är ju inte så mycket större än jag...
Tur jag är van med Dahro...Han är oxå stor!!!

Förstår att du åt upp maten om den var serverad i din nivå...Jag är fräckare än så säger matte...Speciellt nu (Är hungrig hela tiden) och matte och husse äter ju en massa som är GODARE än vår mat!!!
Gör väl inget om man hjälper till att diska då???
(Matte klagar ju på att det är disk hela tiden)

Du såg ut att sova gott i renbäddat;)

Idag är det toppenväder igen :) så nu ska jag ut och träna lite med HUSSE...Inte varje dag det händer så det är bäst att påssa på ;)
Dahro har redan fått ett kortare träningspass av honnom...

Hoppas det håller i sig och husse får lust att träna hund igen :)
Vi kan ju träna mycket och matte hinner inte med så mycket mer än valparna och rastning av oss, för närvarande...
Puss Giah

http://www.belgarhuset.com

 
Sigge

Sigge

18 oktober 2009 13:34

Heja Sacco!
Så klart maten var till dej.
Vad gnäller människorna för?
Det fanns ju mer!
Ina är en snygg och trevlig brud.
Tim är jättelik! Du skulle också känna dej liten bredvid honom.
Jag var mest orolig för att han skulle smöra in sej för mycket hos Giah men jag har ju hennes hjärta i behåll som tur är.

http://www.skogsraets.se/siggesvamphund.html

 
Dollar

Dollar

18 oktober 2009 17:01

Heja Sacco!!
Riktigt bra jobbat!
Hoppas bara att natten var lugn, och att du inte fick ont i magen.
Men så mycket som du hjälper till hemma, med diskning och sänguppvärmning, så kan gott din matte skura lite efter dig om det skulle behövas.......

http://www.kennelmoneytalks.se

 
Kasper

Kasper

18 oktober 2009 18:09

Smart! Ställer dom mat i munhöjd, så ska man väl visa sin tacksamhet! Kanske dom nu har kommit underfund med vad slags mat du EGENTLIGEN ska ha. Alltid.
Hoppas min matte också ställer mat i nivå med MIN nos nångång, men jag är ju dessvärre inte så höt. Fåfäng förhoppning, antagligen!
Ser verkligen skönt ut, det där att slappa renbäddat efter maten. Du är bestämt en riktig livsnjutare du, när du får chansen alltså... :)

http://www.belof.se

 
Myrra

Myrra

18 oktober 2009 18:36

Hm, ja vad ska en stackars utsvulten hund göra? Det gäller att hålla sig framme om man ska få något ju, annars blir man utan. Tindra bjöd sig på en vaniljmunk som låg ensam och övergiven på diskbänken i går natt.

http://hundenmyrra.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards