Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Rallylydnadskurs

Av Elisabeth Björkman - 25 september 2009 21:43

Förra veckan tog matte med mig till en rallylydnaskurs.

Rallylydnad?  Undrar om hon tror att jag ska bli en lydig kille i rallyfart? Eller ska momenten göras i rallyfart? Hoppas inte det, jag gillar ju tillvaro i  snigelspeed.


Hur som helst så tyckte matte att jag skötte mig alldeles utmärkt under kursen. Jag var lydig och uppmärksam i 1,5 timme och vi fick lära oss ett helt gäng med olika skyltar och övningar. Vanliga lydnadsmoment, fast med massor av olika variationer och kombinationer. Fick låna käglor på långa snören av kursledaren också, de var väldans roliga och jag var riktigt på alerten. Matte blev mycket nöjd och drömde om att jag skulle hålla samma tempo på vanliga lydnadsplan. Hon får väl se till att bli lite roligare min tråkmatte så kanske jag kan tänka mig att göra ett knop extra där också. 



Nedan några exempel på skyltar i rallylydnad. Både jag och matte ser fram emot de resterande 5 kurstillfällena. 

  


Idag damp det för övrigt ner ett dokument i mattes mail, en startlista till en lydnads 2:a den 10 oktober. Undrar vad hon tänkte när hon anmälde oss dit??? Lydnads 2:an - det innebär att man ska springa till den där fåniga rutan och ställa sig, hämta en träapport m m. Nä ni, jag vet inte jag har lust med varken det ena eller andra...


Efter dagis idag så var matte och jag ut och spårade. Det var riktigt roligt och jag höll hög fart och viftade glatt på svansen hela spårningen. Nu sover jag gott efter en lång vecka. Får ju inte sova så mycket på dagarna längre, så det gäller att passa på. Numera ser mina dagar lite annorlunda ut. Att matte går upp orkar jag inte bry mig om. Orkar inte ens säga god morgon till henne. Jag får ju ändå inte följa med så det verkar vara slöseri med energi att ens lyfta ögonlocken. När husse sedan kommer upp och börjar slamra i köket försvinner jag direkt upp i husse och mattes sovrum. Det är en rutin som jag har lagt mig till med sista veckorna.  Husse som undrade vad jag hade för mig på övervåningen kom på mig med att ha bäddat ner mig i deras sängar, han har säkert skvallrat för matte också. Riktigt mjukt, mysigt och tyst är det där uppe i alla fall. Om husse har kommit upp i tid så brukar jag sedan få börja dagen med en långpromenad runt sjön. I samma ögonblick som han går ut i hallen för att ta på sig skorna så kommer jag dock nedrusande för trappen. Sover så klart med ett öra på alerten så man inte går miste om morgonpromenaden. Strax före kl 08.00 blir jag lämnad på dagis. Runt kl 10.00 är det dags för en ny långpromenad med dagisgänget. När vi sedan kommer tillbaka vill jag sova. Mina rumskamrater är dock inte av samma uppfattning. Vid det här laget är de i toppform, vill röja järnet och springa och jaga varandra. Jag sträcker ut mig på golvet i godan ro. Vad tror ni händer? Hela gänget dundrar in mig, tror ni jag blir glad? Inte mycket. Bara undrar, tror de att jag är en stötdämpande hockeysarg eller nåt? Grrr.. Som tur är tycker personalen också att det ska vara lugn och ro efter promenden. Lite dämpad belysning, lugn musik och ett morr från mig så lugnar även småttingarna ner sig och man får ta igen sig ett tag. På eftermiddagen går vi ut på en kortare promenad och ca 16.30 kommer matte och hämtar mig. Då blir det långpromenad igen, eller så spårar, tränar lydnad eller nåt. Sedan får jag ägna mig åt favoritsysselsättningen igen. Ligga på gräsmattan, njuta av lugnet och spana på de som promenerar förbi nere på vägen.


Matte börjar för övrigt få höstmörkernoja. Har ni märkt hur mörkret helt plötsligt har smygit sig på oss? I förra veckan var det ljust framåt åtta på kvällen, nu känns det mörkt redan vid sju tiden och snart är det dags att ställa om klockan också...  3 månader till blir det mörkare för var dag -  matte får panik, ångest, drömmer mardrömmar om motionsspåret VARJE kväll. Varför kan det inte vara sen vår eller tidig höst jämt undrar matte som allvarligt funderar på att omskola sig till något yrke som innebär att man kan jobba skift så hon får se dagsljuset lite mer..











 
 
Kasper

Kasper

25 september 2009 23:14

Nu blir jag avis! Vill också gå på såna där långa och intressanta prommisar! För mig brukar det bara bli en lång och ett par kortisar, ibland bara rejs på tomten i stället för kortisar, om matte har nåt att pyssla med där.
Å andra sidan - om matte hade orkat ägna sig så mycket åt träning och långa promenader, så hade hon också skaffat en schäfer, säger hon, och då är det ju TUR att jag inte behöver lika mycket aktivering för i så fall vore ju inte just jag mattes hund, menar jag... Och DET vill jag ju vara! :)

http://www.belof.se

 
Linda & Azi

Linda & Azi

26 september 2009 00:00

Vad kul! Gillar rallylydnad skarpt :)

http://www.astirazalea.blogg.se

 
 Anna med flock

Anna med flock

27 september 2009 06:28

Kul med rallylydnad! Jag börjar också få fnatt över mörkret som kommer så smått, mörkt när man går upp och skymning när man kommer hem... tur jag har vita hundar så dom syns i mörkret ;)

http://timsevimse.blogg.se

 
Myrra

Myrra

27 september 2009 16:05

Hm, min matte provade också rallylydnad med mig. Hon ägnade en hel dag åt att trycka upp och laminera sådana där skyltar och sen ännu en dag åt att lägga upp banor som vi provade. Matte tyckte det var jätteroligt. Jag tyckte det var sådär...
Haha, jag brukar också hoppa ner i husses säng när han klivit upp!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
camilla

camilla

27 september 2009 19:24

Oj jag tycker det verkar krångligt med rally =)
jag vill också ha vår sommar och tidig höst året om!!

Km:et som jag gjorde vet jag fortfarande inge poäng...fick ju lov att dra direkt innan prisutdelning. Antar att det gick som det brukar på tävling.... SEGT mao! Hundskrälle....=p

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Sigge

Sigge

27 september 2009 20:25

Sån där rallylydnad borde passa mej med den fart jag alltid har.
Dagens brud kommer jag att få träffa väldigt ofta om det går som det ska.
Hennes mattes pappa frågade min matte om hon kan tänka sej att vara dagmatte ett tag.
Funkar det mellan oss så blir det dagliga dejter!

http://www.skogsraets.se/siggesvamphund.html

 
Fam Dollar

Fam Dollar

27 september 2009 20:52

ÅÅÅHHHHHHHHHH,,,,tack för grattisar........
Så befriande, så skönt , så lättad att det funkade.......
Känner mig 10 år yngre idag än jag gjorde igår....
Rapport.....så underbart kul,,,,men ack vilken nervpärs det är...........

http://www.kennelmoneytalks.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards