Direktlänk till inlägg 30 september 2007

Apelldebuten

Av Elisabeth Björkman - 30 september 2007 20:24

Ja, så har vi då äntligen debuterat i apellklassen. Tidigt igår morse (gäsp)samlades vi för lottdragning av startnummer. Jag fick dra först och fick startnr 4. Vi fick spåra på hemmaplan då spår 4 låg på ängarna närmast där vi bor.

Spårningen

Väl i startgroparna var Sacco laddad och satte av som vanligt lite väl fort. Till min stora glädje markerade han apporterna ordentligt. Den höga farten gjorde att han slog lite mycket i vinklarna. Vi fick i alla fall betyg 9:e av båda domarna vilket jag är jättenöjd med.

Platsliggning

Sacco ligger som gjuten i gräset trots att hunden bredvid och ytterligare en hund lämnar sin plats och tassar iväg. Mitt livs längsta 3 minuter! Duktig hund! Matte blev så stolt! Full pott och betyg 10!

Budföring

Inga problem trodde jag, men ack så jag bedrog mig. Sacco satt som gjuten i en betongklump bredvid mig och visade inte en tanke på att springa till mottagaren. Trist, kändes som en onödig 0:a. Det här momentet kan han. Märkligt nog var det inte någon av de startande som fick poäng i detta moment.

Linförighet

För att "väcka" Sacco innan lydnaden triggade jag honom med bollen. Det fick effekten att han satte sig snett och en gång nästan framför mig (för att få bollen, jag måste byta sida så bollen kommer på min vänstersida istället) vilket naturligtvis gav stort poängavdrag. Känner jag mig ändå nöjd, han var med, alert och uppmärksam. Betyg 6,5.

Framförgående

Här förväntade jag mig en 0:a, men senaste veckans intensivträning började ge resultat. Lite stapplande men vi tog oss igenom momentet med en 5:a i betyg. I mina ögon ett stort steg och över all förväntan!

Platsläggande

Som väntat lite segt och dubbelkomando pga att jag saktar in. Vi borde gjort bättre ifrån oss. Betyg 6 av ena domaren och 0 av den andra.

Inkallande
Stensäker poäng - trodde jag.. Kanske uppstod lite förvirring då jag blev uppmanad av domaren att sätta Sacco upp direkt från läggandet och därefter direkt lämna för inkallning. Jag hade gärna velat sätta honom på nytt inför detta moment. Hur som helst travade Sacco efter mig. Har inte hänt på väldigt länge... Kändes onödigt, tävlingens enklaste moment.
Betyg 0.
Apportering
Vi har övat och övat och tidigare i veckan hände äntligen det magiska - Sacco hämtade OCH  lämnade apporten på kommando. Ett osäkert moment som jag ändå hoppades få en 5:a på. Tyvärr tjuvstartade han och vi fick en 0:a i betyg.
Hopp över hinder
Sacco hoppade snällt, men satte sig inte på andra sidan trots ett dubbelkommando. Hem och träna mer. Betyg 6 av ena domaren och 5 av den andre.

Dagen slutade med att vi trots allt fick en 3:e placering av 10 startande (det gick inte så där rikigt lysande för någon denna dag, endast 1:an blev uppflyttad). Vi samlade ihop totalt 177 poäng och blev därmed godkända, men inte uppflyttade.
Till våren skall vi förhoppningsvis vara redo för att klara av apellen med tillräckliga poäng för att bli uppflyttade. 


 
 
Helene

Helene

3 oktober 2007 23:09

Nämen vad duktig du e Sacco;=))) Grattis!!!Kramis Helene o Zid;=))

http://erox.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth Björkman - 9 april 2010 21:58

Nyss var det sportlovsledigt och helt plötsligt var det dags för påsklovsledighet. Ledighet innebär att det står en massa aktiviteter på schemat. Som idag tex då vi mötte upp Petra, Tjejen och Arrak på morgonen för en promenad tillsammans....

Av Elisabeth Björkman - 27 mars 2010 17:37

Vi får börja med att utse oss själva till årets sämsta bloggare i avseendet att hålla bloggen uppdaterad.  Det beror på att matte fick en tokidé att plocka ut guldkornen bland Kims bilder från resan, det är bara 12.000 bilder att gå igenom. Med trådl...

Av Elisabeth Björkman - 21 februari 2010 18:41

..nä, inte på oss, men på snöandet. Man ska ju inte gnälla, men måste det vara så djäkla kallt och varför måste det komma mer snö?? Hela tomten är full av snöhögar och smala gångar och det finns ingenstans att lagra all snö som skottas bort. Att prom...

Av Elisabeth Björkman - 14 februari 2010 10:59

Som vi nämnt tidigare så har matte aldrig provat långfärdsskidor tidigare i sitt drygt 40 åriga liv. Någon gång skall ju bli den första, så imorse vid 07.30 tiden plockade matte fram långfärdsskidorna som hon införskaffade på loppis för en 100-lapp f...

Av Elisabeth Björkman - 30 januari 2010 12:06

Dagen började med att matte chockartat tittade på termometern som visade 21 grader, plus inne och minus ute. Är det möjligen en ny istid på gång?? Hua, matte fick ingen störrre lust att gå på långpromenad med mig efter det. Nu spelar det ju inte någo...

Presentation

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Fick adressen av husse eller matte
 Fick adressen från en bekant till husse eller matte
 Via en länk på en annan blogg
 Sökte efter något på nätet och hamnade här
 Ren slump
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards